سؤال از دن اریلی | دلیل عدم توجه دیگران به توصیه های ما

برخی از موقعیت‌ها در زندگی شخصی و شغلی وجود دارند که ما تلاش می‌کنیم تا با ارائه توصیه‌ها و پیشنهادات خودمان به افراد کم‌تجربه و جوان‌تر، آنان را به مسیر درست‌تر و بهتری هدایت کنیم یا اینکه حداقل تأثیر مثبتی بر زندگیشان بگذاریم. اما معمولاً پیش می‌آید که این توصیه‌ها نادیده گرفته می‌شوند. دلیل این اتفاق چیست و چه کاری می‌توان انجام داد تا توصیه‌هایمان بهتر شنیده شده و بیشتر عملی شوند؟

دن اریلی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان خود، پاسخ آموزنده‌ای به آن داده است.

پرسش

دن عزیز،

تیم من در محل کار از تعداد زیادی از جوانان بااستعداد تشکیل شده و من واقعاً دوست دارم که شاهد موفقیت آنان باشم. به همین دلیل مدام به آنها توصیه‌های مختلفی می‌کنم، اما به نظر می‌رسد که بسیاری از پیشنهادات نادیده گرفته می‌شوند. برای اینکه توصیه‌هایم بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، چه کاری را باید متفاوت‌تر انجام دهم؟

پاسخ

معمولاً مردم توصیه‌های ناخواسته را نادیده می‌گیرند—نه به خاطر محتوای آن، بلکه به خاطر انگیزه‌های فرد توصیه‌کننده که برداشت می‌کنند.

محققان از کارمندان تمام وقت خواستند مواردی را که توصیه‌های خواسته یا ناخواسته دریافت کرده بودند، به خاطر آورند و بعد به این موضوع فکر کنند که چرا آن را پذیرفته‌اند. دلیل پذیرفتن توصیه‌های دریافتی درخواست شده قابل توجیه بود—چون خودشان درخواست کرده بودند—اما پیشنهادات ناخواسته باعث به وجود آمدن حدس و گمان‌های مبهم شده بود. کارمندان انگیزه‌های نه چندان قابل توجهی همچون تمایل به داناتر جلوه دادن خود یا تمایل پنهان برای آسیب زدن به عملکرد فرد گیرنده توصیه، نسبت دادند. در اصل توصیه‌های درخواست‌نشده خودخواهانه‌تر و کمتر مفیدتر از توصیه‌های درخواست شده به نظر می‌رسیدند.

تو می‌توانی با دعوت از همکارانت برای درخواست توصیه از تو، به آنان کمک کنی. برای مثال، اشاره به این موضوع که تو چند سال پیش به جای آنان بودی و از راهنمایی آنان در صورتی که علاقمند به دریافت توصیه باشند خوشحال خواهی شد.

روش دیگر ممکن است ابراز قصد و نیت خودت باشد تا آنان متوجه این موضوع شوند که نیت تو از انجام این کار نفع رساندن به آنان است. برای مثال، توصیه خودت را به یک همکار با صحبت کردن در مورد موقعیتی که خودت قبلاً درگیر آن بودی و فرد دیگری کمکت کرد، شروع کنی و اینکه اکنون در حال جبران لطفی هستی که دریافت کرده‌ای.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | لطف احتمالی روشی برای افزایش مشارکت مردم

سؤال از دن اریلی | اعتیاد به چک کردن گوشی تلفن همراه

سؤال از دن اریلی | بهترین روش خرید شادمانی با پول

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *