عادت، پناهگاهی امن در لحظات پراسترس

استرس‌ها و اضطراب‌هایی که در موقعیت‌هایی خاص با ترشح هورمون‌هایی همچون آدرنالین و کورتیزول در مغز تمام وجودمان را فرا می‌گیرند، همزمان باعث ایجاد اختلال در سیستم تفکر منطقی، فرایند شناختی معمول و اقدامات هدفمند می‌شوند و در نتیجه کیفیت و فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ما را با مشکل مواجه می‌کنند. در چنین شرایطی که اتفاقاً در زندگی‌های روزمره هم کم نیستند، عادت و عادت‌سازی می‌تواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود.

در واقع عادت‌هایی که ما در زمان‌های عادی و دوران آرامش خودمان می‌سازیم در زمان‌های بحرانی و سرشار از اضطراب و استرس که تمامی اقدامات برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند ما رنگ می‌بازند و عملاً امکان به اجرا درآمدن را از دست می‌دهند، می‌توانند پناهگاهی امن برای ما باشند.

عادت‌ها در شرایط سخت به اندازه خود عقلانی، منطقی، برنامه‎ریز و هدفمند ما تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و همچون قهرمانی تعیین‌کننده وارد میدان عمل می‌شوند و هر چه بیشتر خود را و تأثیر بزرگشان را به نمایش می‌گذارند.

زمانی که مغز تقریباً خود را کنار کشیده و احساس اضطراب و اضطرار تمام وجودمان را فرا گرفته، نوبت عادت‌هاست که همه کارها را به بهترین شکل ممکن سروسامان دهند و در شرایط دشوار همراه و همیار ما باشند.

به همین خاطر هست که ساخت عادت در زندگی افراد موفق و تأثیرگذار جایگاهی ویژه دارد. وقتی در زمان‌های پر از خوشی و آرامش عادت‌هایی ایدئال و مطلوب برای خودمان درست کنیم، در این صورت در مواقع سخت و اضطراری به شکلی خودکار عملکرد تا حد امکان قابل قبولی خواهیم داشت و چندان از خطر سیر خودمان به سمت رشد و ترقی منحرف نخواهیم شد و همچنان اقدامات مفیدی را که برایمان همواره مهم و تعیین‌کننده هستند، انجام خواهیم داد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

اهمیتی که زمین بازی و تعیین درست و قطعی آن در زندگی ما دارد

آیا تعیین پاداش برای ساخت عادت مفید و مؤثر خواهد بود؟

چرا شروع یک عادت جدید حس خوبی به ما نمی‌دهد؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *