عادتهای غیرمفید غیرقابل ترک

یک روز عادی از زندگی خودتان را تصور کنید. صبح زود زنگ ساعت یا آلارم گوشی‌تان به صدا درمی‌آید و بعد از یک خواب شبانه، هشیاری خودتان را دوباره به دست می‌آورید. احتمالاً بعد از یک دوش صبحگاهی، صبحانه‌ای هم بخورید و آماده شوید و به سر کارتان بروید. معمولاً همه چیزی طبق روال و عادت همیشگی پیش می‌رود و شما تمام نقش‌هایی را که جامعه برایتان تعریف کرده و ذهنتان بر اساس آنها شکل گرفته، همچون همیشه ایفا می‌کنید تا شب هنگام فرابرسد و دوباره زمان خواب بشود و از هشیاری روزانه خلاص شوید و دوباره به خواب بروید. در این میان عادتهای مفید و غیرمفید متعددی را پیگیری و اجرا می‌کنید.

کافی است در میانه‌های این بازه هشیاری، زمانی را بی‌کار یا تنها بمانید. جایی که هیچ کاری وجود نداشته باشد که نیازمند توجهتان باشد. آنجاست که بی‌نظمی ذهنی خود را به عیان‌ترین شکل ممکن به شما نشان خواهد داد. توده‌ای از الگوهای تصادفی که معمولاً در مورد چیزهای دردناک یا مضطرب‌کننده هستند، ذهنتان را لبریز می‌سازند.

وقتی ندانید که چطور به این افکار نظم دهید و آنها را کنترل کنید، طی یک فرایندی ظاهراً خارج از کنترل شما، ذهن بر مشکل‌زاترین موضوع در دسترس متمرکز خواهد شد. دردی واقعی یا خیالی که بر کینه‌ها یا ناکامی‌های اخیر متمرکز است. حالتی که نه خوشایند است و نه سودمند.

در چنین شرایطی است که برای فرار از این وضعیت ناخوشایند، هر اطلاعات مفید و غیرمفید در دسترس به بهترین ابزار تبدیل می‌شوند. همچون طنابی که برای فردی که در ته چاهی گرفتار شده از بالا پدیدار می‌شود و جز چنگ انداختن به آن چاره‌ای باقی نمی‌ماند.

معمولاً این طناب که قرار است شما را از این گرفتاری برهاند یا برنامه‌های تلویزیونی هستند یا محتوای شبکه‌های اجتماعی. فعالیت‌هایی که با وجود نه چندان خوشایند بودن، به دلیل پرت کردن حواستان از اتفاقات و افکار آزاردهنده، همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون دسترسی به آنها آسان است و انرژی روانی کمی را صرف خود می‌کنند. به همین دلیل این فعالیت‌ها به عادتهای غیرقابل ترک در زندگی تبدیل می‌شوند.

البته روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای غلبه بر این مشکل ارائه شده که از آن جمله می‌شود به شکل دادن عادت‌های مفیدتر، درگیر شدن در فعالیت‌های همراه با غرقگی و خیالبافی‌های خوشایند اشاره کرد که برای حل این مشکل و ترک این عادتهای ظاهراً غیرقابل ترک است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

محرکهای بیرونی

چگونه خوش شانس باشیم؟ | پاسخ ناوال راویکانت

در باب اوقات فراغت و بهترین روش گذران آن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *