سه نوع دوستی از دیدگاه ارسطو

دوستی با دیگران و زندگی با دوستان یکی از بنیان‌ها و اصول زیست ما انسان‌ها را تشکیل می‌دهد به‌طوری‌که برای بسیاری از افراد شاید همین اصل بزرگ‌ترین دلخوشی در زندگی باشد؛ اما همه می‌دانیم که دوستی‌ها با هم متفاوت‌اند و برای هرکدام از ما یک دوست با دوستی دیگر متفاوت است و هرکدام جایگاه ذهنی و عطفی متفاوتی برایمان دارند.

از دیدگاه ارسطو سه بنیان برای دوستی وجود دارد که در عمل منتهی به سه نوع دوستی می‌شوند:

۱. دوستی بر اساس فایده‌مندی

مبنای این نوع دوستی‌ها، فایده‌ای هست که دو دوست در موقعیت‌های مختلف به هم می‌رسانند. همچون دوستی میان دو همسایه که در مواقع نیاز به هم کمک می‌کنند. یا دوستی میان یک مدیر و راننده‌ای که دارد. یا دوستی میان صاحب شرکت و کارمندی که استخدام کرده است.

۲. دوستی بر اساس لذت مشترک

بنیان این نوع دوستی‌ها بر اساس لذت، خیر یا فضیلت مشترکی هست که دو یا چند نفر دارند. دوستی میان ورزشکاران یک رشته خاص، دوستی میان رانندگان نوع خاصی از ماشین‌ها و دوستی میان اعضای یک گروه کتابخوانی هم از این نوع دوستی‌هاست.

۳. دوستی بر اساس خوبی‌ها و فضایل مشترک

این نوع دوستی بر اساس خیرها و خوبی‌های یکسانی است که افراد در آن مشترک‌اند. از نظر ارسطو این دوستی بهترین نوع دوستی و ترکیبی از محاسن و خوبی‌های دو نوع دوستی قبلی است.

دوستی بر اساس خوبی و فضیلت مشترک، پایدارتر و ماندگارتر از دو نوع اول دوستی است و این طور نیست که در صورت نبود فایده یا لذت مشترک از بین برود.

صمیمیت‌ها در این نوع دوستی‌ها نه به خاطر منافع فردی که صرفا به خاطر مبانی فکری، ارزش‌ها و حال مشترک افراد است و به نظرم چقدر ارزشمند خواهد بود اگر آدمی منابع خویش را صرف شکل دادن چنین دوستی‌ها و روابطی کند تا از بودن در کنار چنین دوستانی بیشترین حال خوش نصیبش شود.

 

روی این لینک بزنید تا وارد کانال تلگرامی یادداشت‌ها شوید

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سه بازی سودخواهی انسانی و بازی‌هایی با بیشترین منافع

ما خروجی کارمان نیستیم، ما نظرات و دیدگاه‌هایمان نیستیم

مقدمه عادل فردوسی‌پور بر کتاب هنر خوب زندگی کردن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *