ست گادین و عادتهای او در زندگی

ست گادین مرد خلاق آمریکایی متولد سال ۱۹۶۰ یکی از شخصیت‌های موردعلاقه من هست که دوست دارم کتابهایش را چندین و چند بار بخوانم و از ایده‌ها و نوشته‌هایش بیاموزم.

ست گادین در دو رشته کامپیوتر و فلسفه در دانشگاه Tufts تحصیل کرده و مدرک MBA خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است. (+)

از جمله عادتها و رفتارهای ست گادین که شاید بیشترین تأثیر را در موفقیت‌های امروزش داشته، وبلاگ نویسی بدون وقفه و هر روزه او بوده است.

اکنون بیش از بیست سال است که ست گادین هر روز در وبلاگش می‌نویسد و منتشر می‌کند. پستهای وبلاگ ست گادین از یک پاراگراف تا چندین پاراگراف متفاوت بوده است.

 موضوعات پست‌ها هم عموماً در مورد بازاریابی، کسب و کار، بهره‌وری و خلاقیت هستند.

در این مدت از فعالیت ست گادین در زمینه کسب و کار و نویسندگی درس‌های مختلفی می‌توان از او آموخت.

اولین درس این است که لازمه حرکت در مسیر خلاقیت، پیشرفت و توسعه نوشتن و انتشار نوشته‌ها به صورت مداوم، منظم و بی‌وقفه است.

درس دوم هم این که به هیچ وجه کامنت و نظر از کسی دریافت نشود. ست گادین اکنون بعد از بیست سال وبلاگ نویسی، همچنان جایی برای نوشتن دیدگاههای مخاطبینش در وبلاگ قرار نداده است.

شاید به نظر بسیاری از ما خواندن و شنیدن نظرات و دیدگاههای دیگران ابزاری برای وضوح فکری و آگاهی از نقاط ضعف و مشکلات شخصی و رفع آنها باشد اما گادین این کار را باعث آسیب به جریان خلاقیت می‌داند و به شدت با آن مخالف است.

کار دیگری که ست گادین انجام می‌دهد، پرهیز از تماشای تلویزیون و عدم شرکت در جلسات کاری است و هر دوی آنها را صرفاً اتلاف وقت می‌داند.

ست گادین به مخاطبین خود توصیه می‌کند همانطور که صحبت می‌کنند، بنویسند. او معتقد است که در این صورت می‌توان به بهترین شکل ممکن ایده‌ها و افکار را بر روی کاغذ آورد به طوری که برای دیگران جذاب، خواندنی و الهام‌بخش باشند.

عادت تاثیرگذار دیگر ست گادین، توجه بیش از حد او به اتفاقات، رویدادها و حوادث ریز و درشت اطراف خود در هر موقعیتی است. با این کار بهترین و بیشترین ایده‌ها به ذهنش می‌رسند و همیشه دیدگاه‌های جالبی نسبت به موضوعات گوناگون ارائه می‌دهد.

در نهایت اینکه ست گادین وبلاگ نویسی را یک سرمایه‌گذاری می‌داند و معتقد هست که به هیچ عنوان نباید وبلاگ نویسی به خاطر کسب درآمد انجام شود. در این صورت هست که این کار به‌مرور باعث رشد و توسعه فردی و ساخت برند شخصی موفق و تأثیرگذار برای وبلاگ نویسان خواهد شد.

در آینده سعی خواهم کرد مطالب و موضوعات بیشتری از ست گادین بنویسم.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

وبلاگ نویسی روزانه همیشه کار آسانی نیست

دو نکته در مورد خلاقیت در وبلاگ نویسی

مشخصه های یک پست وبلاگ مفید و پرمخاطب

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

11 دیدگاه

  1. مطلب مفید شما باعث شد که ۲کتاب از نوشته های ست گادین رامطالعه کنم. اولی کتاب”شیب”ودومی کتاب”قبایل” که دارای نکات بسیار کاربردی هستند. ممنون از اینکه که شوق نوشتن را در من زنده کردید.

    1. ست گادین یکی از افرادی هست که از مطالعه نوشته‌هایش خسته نمی‌شوم و خلاقیت و پشتکارش را همواره تحسین‌ می‌کنم.
      این روزها زیاد کتاب‌های ست گادین را می‌خوانم و پیشنهاد می‌کنم کتاب مهره حیاتی او را هم حتما مطالعه کنید.
      خوشحالم که نوشتن را به صورت جدی شروع کردید و امیدوارم همین طور ادامه پیدا کند.
      ظاهرا وب‌سایتتان غیرفعال هست.
      اگر دامنه جدید ثبت کردید و یا اینکه مشکل وبسایت حل شد، خوشحال خواهم شد اگر لینکش را اینجا قرار بدید تا نوشته‌هاتون را بخونم.
      موفق باشید.

  2. سلام وعرض ادب
    سوالی که این روز ها ذهنم رو مشغول کرده اینه که چرا بسیاری از افراد موفقی که در نیا مطرح اند ،اینقدر اصرار به نوشتن دارند؟
    به اتفاق همه ی اونها تاکید دارند که این کار به صورت روزمره انجام بشه
    واقعا چه اتفاقی هنگام نوشتن برای ما رخ میده ؟
    یک نمونه از انها میتونم به نوشتن اهداف روی کاغذ اشاره کردکه همه اونها تا کیدارند اهداف به صورت واضح روی کاغذ نوشته بشه
    من حدود یک ماهه مشغول نوشتن هستم ولی حقیقتش خیلی برام سخته بعضی وقتها نا امید میشم ولی تصمیم دارم ادامه بدم
    به امید روزهای بهتر…

    1. سلام جناب حسینی عزیز
      البته به نظرم افراد موفق به نوشتن روی نیاورده‌اند بلکه نوشتن باعث شده است که آنها به افراد موفقی تبدیل شوند.
      نوشتن روزانه مزایای بزرگ زیادی می‌تواند به همراه داشته باشد که قبلا در برخی نوشته‌هایم در دسته نویسندگی از جمله نوشته‌های با عناوین « چرا هر روز می‌نویسم ؟» و « لزوم نوشتن برای داشتن یک زندگی لذتبخش» به برخی از آنها اشاره کرده‌ام.
      ولی در کل نوشتن باعث شفافیت افکار و ذهنیات و در نتیجه تفکر بهتر خواهد شد. البته این دستاوردها شاید در کوتاه مدت ملموس نباشند ولی در صورت حفظ تداوم، فرد به خوبی متوجه تغییراتی که در فکر و ذهنش ایجاد می‌شود خواهد شد.
      امیدوارم که در این کار خوبی که شروع کردین مداومت به خرج بدین تا نتایج عالی اون رو مشاهده کنید.
      با آرزوی موفقیت برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *