ما هم کتاب بنویسیم یا نه؟ | توصیه‌های ست گادین

من هیچ کتابی ننوشته‌ام و تجربه‌ای هم در این زمینه ندارم. ولی یکی از اهدافم انتشار کتاب خودم در آینده هست.

نوشتن و انتشار کتاب این روزها به کسب و کار برخی افراد تبدیل شده و بازار نشر پر از کتاب‌هایی است که صرفاً برای پربار کردن رزومه نوشته شده‌اند و هیچ محتوا و ایده جدید و به‌دردبخوری در آن‌ها نمی‌توان پیدا کرد.

بسیاری از این کتاب‌ها نه‌تنها جذابیتی برای مخاطب ندارند و تماما حاوی حرف‌هایی تکراری با سبکی تقلیدی هستند، بلکه باعث اتلاف مقدار زیادی منابع نظیر کاغذ، جوهر، زمان، فضای کتاب‌فروشی‌ها و انباری‌ها می‌شوند.

ازاین‌رو نوشتن کتاب همچنان یکی از دشوارترین کارهاست و فرد یا باید سبکی نو برای ارائه داشته باشد و یا ایده‌ای نو برای بیان تا بتواند کتابی مفید برای مخاطبینش نوشته و منتشر کند. البته قبل از این کارها باید مخاطبانی هم وجود داشته باشند که خواهان مطالعه نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات نویسنده باشند.

چند روز پیش پادکستی از ست گادین گوش کردم که در مورد انتشار کتاب بود. به نظرم مطالب و نکات کاربردی و مفیدی در مورد انتشار کتاب در این پادکست گفته شد که من سعی می‌کنم به برخی از این نکات اشاره‌کنم.

ست گادین که تاکنون ۱۴۰ عنوان کتاب منتشر کرده و یکی از نویسندگان موفق و پرطرفدار دنیاست، معتقد است:

همه ما باید کتاب بنویسیم. کتاب نوشتن برای همه لازم هست.

ما کتاب می‌نویسیم تا دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم.

ما کتاب می‌نویسیم تا تجربیات خودمان را در اختیار دیگران قرار دهیم.

ما باید سخاوتمند باشیم و آموخته‌ها و تجربیات خودمان را در طول زندگی در اختیار دیگران قرار دهیم تا آن‌ها از ما و تجربیاتمان بیاموزند.

ما باید کتاب بنویسیم تا افکارمان به‌وضوح و شفافیت برسند و با به اشتراک‌گذاری این افکار به شکلی سخاوتمندانه با دیگران، باعث خواهیم شد تا آن‌ها این تجربیات را با سایرین هم به اشتراک بگذارند و از این طریق افکار و تجربیات ما فراگیر شوند.

انتشار کتاب علاوه بر اینکه باعث جلب اعتماد مخاطبین می‌شود بلکه باعث بهبود اعتبار و جایگاه شما در بین مردم هم خواهد شد.

با توجه به امکانات و تکنولوژی روبه‌پیشرفت موجود در بازار چاپ و نشر و همچنین فراگیری اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های الکترونیکی در فضای وب، انتشار کتاب نسبت به قبل بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر شده است.

انتشار کتاب به‌صورت کاغذی هزینه‌های زیادی به همراه دارد. ازجمله هزینه کاغذ و سود ناشر. ولی در انتشار کتاب الکترونیکی غیر از هزینه‌ای که ما از منابع خود انجام می‌دهیم، هزینه چشمگیر دیگری وجود ندارد و این کار باعث حذف بسیاری از موانع انتشار کتاب و ارائه نظرات و ایده‌های شخصی می‌شود.

اگر ایده‌ای دارید که می‌خواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و دوست ندارید چند ماه صبر کنید، بهتر است این ایده را در قالب یک کتاب با فرمت PDF تهیه و از طریق ایمیل برای ۱۰۰ نفر ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید درصورتی‌که برایشان مفید بود، این فایل را با دیگران هم به اشتراک بگذارند.

البته قبل از این کار باید به مدت نه ماه و به‌صورت روزانه حداقل یک پست در وبلاگ خودتان بنویسید و تعداد پست‌ها را حداقل به ۲۵۰ برسانید.

البته این کار در ابتدا برایتان درآمد مالی در پی نخواهد داشت و پولی نصیبتان نخواهد شد.

ولی اگر می‌خواهید نظریات و دیدگاه‌های خود را ترویج دهید و از این راه کسب درآمد کنید و همچنین مشکلی با ناشران کتاب نداشته باشید، باید حداقل سه سال به‌صورت منظم و مداوم وبلاگ نویسی کنید. نه سه ماه و نه سه روز، سه سال.

در این صورت در میان مخاطبان خودتان صاحب اعتبار خواهید شد و آن‌ها به شما اعتماد خواهند کرد و به‌محض اینکه کتابتان منتشر شود، برای خرید آن اقدام خواهند کرد.

البته منتظر کتاب‌ها و ایده‌های تازه بعدی شما هم خواهند بود تا به‌محض انتشار خریداری و مطالعه کنند.

پرفروش‌ترین کتاب‌ها در ایالات‌متحده توسط تنها دو درصد از مردم خریداری و خوانده شده است؛ بنابراین شما به دنبال نوشتن و فروش کتابتان به همه مردم دنیا نباشید. در بهترین حالت به دنبال همان دو درصد باشید که بیشترین منافع را برای شما به همراه خواهد داشت.

به دنبال جلب رضایت و توجه همه مردم بودن، باعث شکست نویسنده خواهد شد و دستاورد باارزش و قابل توجهی را برای او به همراه نخواهد داشت.

پی‌نوشت: این پادکست را از طریق این لینک می‌توانید گوش کنید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از مطالعه این نوشتار، مطالب زیر را هم بخوانید:

نکاتی از مدل ذهنی و سبک زندگی ست گادین

ست گادین و عادتهای او در زندگی

مختصرسازی و برچسب زدن، دشمن خلاقیت | نمونه‌ای از پست‌های ست گادین

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

6 دیدگاه

    1. محمد عزیز،
      خوشحالم از اینکه یه وبلاگ نویس حرفه‌ای و فعال نوشته‌ام رو خونده و مورد توجهش قرار گرفته،
      پیوسته پیگیر مطالب و نوشته‌هات هستم.
      با آرزوی موفقیت برای تو دوست عزیزم.

    1. سلام محمد عزیز،
      خوشحالم که این مطلب برای شما هم مفید بوده،
      توصیه‌های ست گادین برای من هم بسیار آموزنده بودند.
      ممنون از اینکه نظرت رو برام نوشتی،
      موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *