۴ اصل در مورد ساخت عادت های خوب و ترک عادت های بد

وندی وود، نویسنده کتاب عادت‌های خوب، عادت‌های بد، در این کتاب، به ۴ اصل از اصول مهم در مورد ساخت عادت های خوب و ترک عادت های بد اشاره می‌کند که بد ندیدم چند سطری در مورد هر کدام از این اصل‌ها بنویسم. این ۴ اصل را اینطور می‌توان خلاصه کرد:

۱. به وجود آوردن بافتی ثابت

۲. ایجاد اصطکاک

۳. تدارک پاداش

۴. تکرار

۱.به وجود آوردن بافتی ثابت

محیط و بافتی که ما در آن حضور داریم و پیوسته مشغول گذران روزهای خود در آن هستیم، بیش از حد تصور بر رفتارها و انتخاب‌های ما تأثیرگذار هست. پس اگر می‌خواهید عادتی ثابت را در خود شکل دهید، ناچار از ساختن محیط و بافتی ثابت در زندگی روزمره خودتان هستید.

قرار دادن بطری آب بر روی میز کار برای ایجاد عادت خوردن به اندازه کافی آب در طول روز، انتخاب مسیری برای برگشت از محل کار به خانه که فروشگاه میوه و سبزیجات تازه برای خرید روزانه سر راهتان باشد، قرار دادن کتاب در جاهای مختلف خانه و روی میز کار برای ایجاد عادت مطالعه، از جمله مثال‌های ساخت محیط و ایجاد بافتی مناسب برای ساخت عادت‌های خوب هستند.

۲.افزایش اصطکاک

ایجاد مانع و افزایش اصطکاک در مسیر انجام رفتارهایی که جزو عادت‌های بد محسوب می‌شوند، می‌تواند در ترک این قبیل عادت‌ها بسیار تأثیرگذار باشد.

قرار دادن تلویزیون در اتاقی که رفت و آمد چندانی به آنجا ندارید، برای تماشای کمتر تلویزیون، قرار ندادن قند و شیرینی بر روی میز کار برای ترک عادت مصرف بیش از اندازه قند و شیرینی‌جات، قرار دادن گوشی تلفن در جایی بیرون از اتاق خواب برای ترک عادت استفاده از تلفن همراه در رختخواب، از جمله مثال‌های افزایش اصطکاک برای ترک عادت هستند.

۳.در نظر گرفتن پاداش برای عادت‌های خوب

اگر می‌خواهید کاری را به یک عادت در زندگی روزانه خود تبدیل کنید، ناچار از این هستید که برای هر بار انجام آن کار یک پاداش کوچک برای تحریک ترشح دوپامین در مغزتان در نظر بگیرید تا این کار حس خوب حاصل از انجام آن اقدام را در مغز ماندگار کرده و مسیر عصبی مربوط به ارتکاب آن عمل در مغز ساخته شود.

خوشحالی و حس موفقیت بعد از هر بار ورزش روزانه، تیک زدن لیست کارهای روزانه بعد از هر نیم ساعت مطالعه، پیاده‌روی با گوش دادن به صدای خواننده مورد علاقه، هر کدام مثالی برای در نظر گرفتن پاداش برای ایجاد عادت‌های خوب هستند.

۴.تکرار

در نهایت باید برنامه و روتین روزانه خودتان را طوری پیش ببرید که امکان تکرار اقداماتی که قصد تبدیل آنها به عادت را دارید، با کمترین تلاش ممکن باشد تا در نهایت آن عادت‌های مطلوب ساخته و تثبیت شوند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

بزرگترین دلخوشی و شاید موفقیت این روزهای من

معرفی کتاب | عادت های یک مغز شاد نوشته لورتا گرازیانو برونینگ

گسست در روند عادی زندگی و مزایا و معایبی که به همراه دارد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *