سؤال از دن اریلی | تغییر شغل بدهم یا نه؟

کسانی که در شغل کارمندی مشغول به کار هستند و برای یک شرکت یا شخص کار می‌کنند، معمولاً گاهی به دلیل مشکلات متعدد تصمیم می‌گیرند که شغل خود را تغییر دهند. ولی همین استعفا از کاری که مدتی مشغول آن بوده‌اند و وارد شدن به یک شغل و محیط جدید برای آن‌ها کاری دشوار است. همین دشواری باعث می‌شود مشکلات شغل حاضر را تحمل کنند و دست به تغییر نزنند؛ اما اگر تصمیمتان برای تغییر شغل قطعی است، چگونه می‌توانید بفهمید که تصمیم برای ترک محل کار قبلی تصمیم درستی هست یا نه؟

یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

آیا من باید شغلم را تغییر دهم؟ به‌طورکلی من در آن شغل احساس شادمانی نمی‌کنم اما هشت سال است که در این شرکت مشغول به کارم و چندین دلیل مالی و غیرمالی وجود دارد که مانع از استعفای من می‌شوند: من حقوق خوبی دریافت می‌کنم که شامل سهام و مساعده‌های مالی هم می‌شود؛ چند هفته در سال می‌توانم به تعطیلات بروم؛ راستی حق بیمه بازنشستگی هم دارم. در نتیجه در شروع کار جدید کلی ابهام دارم. تازه معلوم نیست که در شغل جدید شادمانی بیشتری را تجربه کنم یا نه. آیا در مورد اینکه در همین شغل بمانم یا شغلم را تغییر دهم، پیشنهادی داری؟

پاسخ

سؤال تو در واقع در مورد ریشه‌های شادمانی خودت است. آیا این ناشادمانی ناشی از خودت هست یا شغلی که داری؟ اگر دلیل ناشادمانی تو مرتبط با شغلی هست که داری، بنابراین تغییر شغل یک اقدام خوب برای داشتن آینده‌ای بهتر است. از سویی دیگر، اگر دلیل بدبختی تو، خودت هستی، در این صورت تغییر شغل تاثیر چندانی نخواهد داشت، چون همان‌طور که قابل پیش‌بینی هم هست اینکه تو کجا مشغول به کار باشی اهمیتی ندارد، چون مشکلت را هم با خودت خواهی برد؛ و در کار جدید هم همان احساس بدبختی را خواهی داشت.

جالا مشکل اصلی تو کدام است؟ البته پاسخ به این سؤال کاری سخت است و دلیل سخت بودن پاسخ به این سؤال هم این‌که تو به مدت طولانی در این شغل مشغول بوده‌ای و هیچ حسی نسبت به این موضوع که اگر در کار جدید و محیط متفاوت قرار بگیری نداری.

باوجود این مشکل، من پیشنهاد می‌کنم تعطیلات بعدی خودت را (شاید سه هفته) به‌صورت داوطلبانه در شرکتی کار کنی که مشابه شرکتی است که قصد داری به آنجا بروی. البته به نظر من بهتر است این مدت طولانی‌تر باشد چون زمان بیشتری نیاز داری تا درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشی که شغل جدید چه حسی به تو خواهد داد.

البته که چند هفته کار داوطلبانه باعث به وجود آمدن آن حس واقعی که با کار کردن در یک شرکت برای مدت طولانی در تو به وجود می‌آید، نخواهد شد؛ اما این اقدام می‌تواند به تو یک دید واقعی نسبت به این موضوع بدهد که ریشه مشکل تو با شغل کنونی‌ات مربوط به خودت هست یا شغلت.

اصولاً در انتهای این مدت آزمایشی تو باید دید بهتری نسبت به ریشه ناشادمانی خودت داشته باشی و بتوانی تشخیص بدهی که این مشکل از خودت هست یا نه.

و یک موضوع دیگر اینکه اگر فکر می‌کنی صرف کردن سه هفته از تعطیلات در یک کار داوطلبانه برای تصمیم در مورد اینکه شغلت را تغییر دهی یا نه چندان کار درستی نیست، احتمالاً شغلی که داری چندان هم برایت ناخوشایند نیست. برای همین باید در همین شغل بمانی و گله و شکایت را تمام کنی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و  در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | اثر قربانی قابل شناسایی

سؤال از دن اریلی | گوش کردن به کتاب صوتی یا مطالعه کتاب کاغذی ؟

سؤال از دن اریلی | چگونه بیشتر از زندگی لذت ببریم؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *