سؤال از دن اریلی | زیان گریزی و راه‌حل تغییر دیدگاه

برخی اوقات به خاطر اصل زیان گریزی حاکم بر افکار انسانی، ما نمی‌توانیم از خیلی از داشته‌ها و تجربیاتمان لذت و شادمانی حداکثری را به دست آوریم. هر چقدر هم که تغییر شرایط باعث شود حال ما خوب شود و کیفیت تجربیاتمان افزایش یابد اما اگر در این میان به زعم خودمان چیزی را از دست داده باشیم، به دلیل زیان گریزی حاکم بر افکارمان همچنان از وضع موجود ناراضی خواهیم بود و نخواهیم توانست راه‌حل چندان مؤثری برای حل این مشکل بیابیم.

یکی از مخاطبان دن اریلی، سؤالی در این خصوص پرسیده و دن اریلی پاسخ قابل تأملی به او داده است.

پرسش

دن عزیز،

من از مشتریان قدیمی نتفلیکس هستم. اخیراً، نتفلیکس حدود ۱۸۰۰ فیلم را دسترس خارج کرده، در حالی که چند فیلم خیلی خوب را اضافه کرده است. من می‌دانم که احتمالاً هرگز این ۱۸۰۰ فیلم را تماشا نمی‌کردم، اما در حال حاضر از این بابت خیلی ناراحت هستم و به صورت جدی دارم به این مسئله فکر می‌کنم که نت‌فلیکس را برای همیشه ترک کنم. چرا من چنین احساسی دارم؟

پاسخ

من به عنوان یک فرد عاشق فیلم، دیدگاه تو را تحسین می‌کنم. اصل اساسی در اینجا زیان گریزی هست: اصلی که بر اساس آن از دست دادن، تأثیر احساسی خیلی قوی‌تری نسبت به به‌دست آوردن با ارزش مشابه دارد.

حتی اگر فیلم‌های حذف شده آنقدرها خوب نبوده باشند و فیلم‌های حال حاضر موجود در نتفلیکس عملاً خیلی بهتر از آن فیلم‌ها باشند، این حذف، احساس دردناک از دست دادن را در تو ایجاد کرده است.

یک راه برای فکر کردن به این موضوع، مقایسه کاربران قدیمی و جدید نتفلیکس است. یک کاربر جدید فقط به کیفیت کلی مجموعه فیلم‌های موجود توجه می‌کند که احتمالاً بهتر از حد معمول هستند. اگرچه برای یک کاربر قدیمی، مجموعه جدید فقط بخشی از تجربیات قبلی اوست، در حالی که فیلم‌های از دست رفته، بخش دیگری از آن است. در نتیجه، عضو قدیمی کمتر خوشحال و راضی خواهد بود.

پیشنهاد من به تو فکر کردن به نتفلیکس به عنوان سرویسی هست که وظیفه‌اش نه ارائه فیلم‌های مختلف بلکه ارائه بهینه‌ترین مجموعه از فیلم‌ها با ارزیابی فیلم‌های مختلف هست.

آن را با یک موزه مقایسه کن: ما خودمان را صاحب هیچ یک از آثار هنری در نظر نمی‌گیریم، پس وقتی آن اشیائی که به نمایش درآمده‌اند، تغییر می‌کنند، ما ناراحت نمی‌شویم. اگر تو بتوانی دیدگاه خودت را به این شیوه تغییر دهی، حدس می‌زنم بتوانی از نتفلیکس لذت بیشتری ببری.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | بهترین روش خرید شادمانی با پول

سؤال از دن اریلی | راه‌حلی برای جلوگیری از تاخیر در تصمیم گیری

سؤال از دن اریلی | ترس از اعتراف به اشتباه و تشدید تعهد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *