سؤال از دن اریلی | ترس از اعتراف به اشتباه و تشدید تعهد

افراد در موقعیت‌های مختلف وقتی متوجه می‌شوند در قضاوت یا ارزیابی و در نتیجه انتخاب خود دچار اشتباه شده‌اند و هزینه نسبتاً زیادی هم بابت این تصمیم پرداخت کرده‌اند، معمولاً تمام تلاششان را به کار می‌گیرند تا از اعتراف به اشتباه خودداری کنند و با این کار موجب افزایش هزینه‌ها و تبعات آن اشتباه اولیه شوند. این همان تشدید تعهد است.

یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

مشاوران مدیریت در شرکتی که من در آن مشغول به کار هستم، زمان و پول زیادی را صرف استخدام یک همکار ارشد کردند که فرد معتبری هم هست. از وقتی که این همکار ارشد وارد شرکت شده، عملکردش چندان خوب نبوده. همه انتظار داشتند که او اخراج شود. اما، اخیراً متوجه شدیم که او به یکی از شرکای شرکت تبدیل شده. چرا باید شرکت یک چنین فردی را که به غلط استخدام شده، نگه دارد و حتی او را ارتقا هم بدهد؟

 پاسخ

یک تمایل انسانی وجود دارد به نام «تشدید تعهد» که احتمالاً همین جا هم اتفاق افتاده. اگر مشاوران شرکت آن همکار را اخراج می‌کردند، این تأیید اشتباه خودشان بود و باعث زیر سؤال رفتن قضاوت ابتدایی آنان در این مورد می‌شد. در عوض ارتقای همکاری که عملکرد چندان خوبی نداشته، در واقع تصمیم اولیه را تأیید می‌کند حتی اگر این کار در بلندمدت به نفع شرکت نباشد.

دو برابر کردن یک تصمیم اشتباه برای توجیه آن، مختص شرکت شما نیست. یک زوج مشکل‌دار را در نظر بگیرید که به جای جدایی از هم تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج کنند، صرفاً به این خاطر که سال‌ها با هم بوده‌اند. یا یک مربی NBA را که به جای سطح عملکرد بازیکنان بر اساس مبلغ قرارداد به آن‌ها فرصت بازی می‌دهد. خلاصه اینکه، این سوگیری نسبتا متداول هست و ما با مواجهه و مقابله با آن، دستاورد بیشتری نصیبمان خواهد شد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | چگونگی غلبه بر استرس ناشی از سخنرانی در جمع

سؤال از دن اریلی | دلیل اثربخش نبودن قوانینی که برای خودمان وضع می‌کنیم

سؤال از دن اریلی | دیگران چقدر حواسشان به ظاهر ما هست؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *