سؤال از دن اریلی | روشی برای مدیریت بهتر بودجه ماهیانه

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که در مدیریت هزینه‌های ماهیانه دچار مشکل هستند و به دلیل هزینه‌های گاه و بی‌گاه و استثنایی پیش آمده، در مدیریت بودجه ماهیانه به بن‌بست می‌خورند و از این رو در آخر هر ماه هزینه‌ها بالاتر از بودجه درنظرگرفته‌شده در ابتدای ماه می‌شوند.

دن اریلی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان خود در این خصوص، روشی برای مدیریت بهتر بودجه ماهیانه پیشنهاد می‌دهد.

پرسش

دن عزیز،

چرا با وجود اینکه همیشه یک بودجه ماهیانه برای خودم تنظیم می‌کنم و سخت تلاش می‌کنم به آن پایبند باشم، هر ماه و قبل از تمام شدن آن ماه، پولم تمام می‌شود؟

پاسخ

وقتی می‌خواهیم هزینه‌های عادی و روتین ماهانه همچون هزینه مواد غذایی و سوخت را پیش‌بینی کنیم، بودجه‌ها می‌توانند ابزاری مفید و کمک‌کننده باشند. اما بیشتر مردم در پیش‌بینی هزینه‌های استثنایی درست عمل نمی‌کنند؛ هزینه‌هایی همچون هزینه تعمیر یخچال یا خرید هدیه تولد برای یک دوست. هزینه‌های استثنایی ناگهانی هستند: ما هیچ‌کدام از آنها را به شکلی عادی انجام نمی‌دهیم، پس هیچکدام جزو بودجه‌های ماهیانه ما نیستند.

با این حال، اگرچه بعید است که ما نیاز به تعمیر یخچال خود در ماه بعد داشته باشیم، اما احتمالاً هزینه‌های استثنایی دیگری همچون خرید یک عینک یا سرویس دوره‌ای ماشین را خواهیم داشت. این نوع از هزینه‌ها روی هم جمع می‌شوند و وقتی به خود می‌آییم، می‌بینیم که بیش از بودجه ماهیانه خرج کرده‌ایم.

طبیعتاً در بودجه ماهیانه، هزینه‌های ناگهانی و استثنایی قابلیت قرار گرفتن در هیچ ردیف و گروهی را ندارند. برای مثال، منطقی نیست که ما در بودجه ماهیانه، ردیفی برای تعمیر یخچال قرار دهیم یا حتی ردیفی کلی‌تر برای تعمیر لوازم خانگی اضافه کنیم.

پیشنهاد من این است که با توجه به هزینه‌های سال گذشته سعی کنید مقدار حدودی هزینه‌های استثنایی ماهیانه خودتان را در نظر بگیرید و بر اساس این عدد، مبلغی را در بودجه ماهیانه در نظر بگیرید. مطمئنا با این روش، بودجه ماهیانه شما وضوح کمتری خواهد داشت و رضایت شما هم از آن کمتر خواهد بود، اما احتمالاً واقع‌بینی بیشتری در این نوع بودجه وجود خواهد داشت.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | نگرانی از تعاملاتی که با دیگران داشته‌ایم

سؤال از دن اریلی | دلیل ترجیح اینترنت به ارتباطات رودررو با دیگران

سؤال از دن اریلی | دلیل عدم توجه دیگران به توصیه های ما

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *