سؤال از دن اریلی | راهکاری برای مقاومت در برابر وسوسه‌ها

برای داشتن یک زندگی سالم و رضایت‌بخش ما ناگزیر از این هستیم که هر روز در مقابل وسوسه‌های مختلفی مقاومت کنیم و بر آنها پیروز شویم. اما این همیشه و در هر موقعیتی کار چندان آسانی نیست. شکست در برابر وسوسه‌ها برای هر فردی هرچقدر هم که قوی و مقاوم باشد، اتفاق می‌افتد. اما چه کاری می‌توان انجام داد تا تعداد این شکست‌ها به حداقل برسد. یکی از مخاطبان دن اریلی این سؤال را از او پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

من اغلب در حال مبارزه با وسوسه‌هایم هستم و بیشتر اوقات هم این وسوسه‌هایم هستند که پیروز می‌شوند. من دوست دارم غذاهای بهتر و سالم‌تری بخورم، بیشتر ورزش کنم، کمی بیشتر برای بازنشستگی‌ام پس‌انداز کنم و در کل در هنگام هر تصمیمی آینده را هم در نظر بگیرم. با این حساب چطور می‌توانم بیشتر و بهتر در مقابل وسوسه‌هایم مقاومت کنم؟

پاسخ

هیچ پاسخ آسانی برای این سؤال قدیمی وجود ندارد. همان‌طور که اسکاروایلد هم گفته: «من در مقابل هر چیزی می‌توانم مقاومت کنم جز وسوسه‌هایم.» جریان بی‌پایان اغواگرها در طول روز، گرفتن مداوم تصمیمات خوب را برای ما دشوار می‌کند. حتی اگر در برابر چندین و چند وسوسه مقاومت کنیم، در نهایت در مقابل بسیاری از آنها شکست خواهیم خورد.

این همان جایی است که قوانین وضع‌شده‌ی شخصی به کمک ما می‌آیند. در واقع، ما اگر یک راهنما و قانون مشخص برای خودمان وضع کنیم، یک بار برای همیشه تصمیم می‌گیریم و بعد از آن در پی اجرای آن سیاست ثابت و مشخص خواهیم بود. با این کار زندگی را به شکل چشمگیری ساده خواهیم کرد.

تصور کن یک نفر از همکارانت هر روز یک جعبه دونات برای تو بخرد و مجبورت کند که دائماً تصمیم بگیری در خوردن زیاده‌روی بکنی یا نه. شاید تو گاهی اوقات موفق شوی و به وسوسه خودت برای پرخوری غلبه کنی اما احتمالاً در بیشتر اوقات شکست خواهی خورد. اگر تو یک قانون ساده شخصی داشته باشی – هیچ دوناتی در طول هفته‌ی کاری نباید خورده شود – می‌توانی این تصمیمات مکرر روزانه را دور بزنی.

البته، حتی قوی‌ترین افراد هم گاهی قوانین را زیر پا می‌گذارند، اما داشتن یک سیاست ثابت و مشخص و اعلام آن به خودت، کمک خواهد کرد تا زیاد تسلیم نشوی و مدام شکست نخوری.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | توصیه‌ای برای یادگیری زبان جدید

سؤال از دن اریلی | دشواری پیگیری اهداف بلندمدت

سؤال از دن اریلی | بهینه‌ترین روش استفاده از زمان‌های روزانه

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *