سؤال از دن اریلی | دشواری پیگیری اهداف بلندمدت

خیلی از اوقات در زندگی پیش می‌آید که ما بدانیم کار و اقدام درست چیست، اما با گذر زمان نمی‌توانیم نسبت به آن هدف بلندمدت و از نظر خودمان ارزشمند متعهد بمانیم و اقدامات درست و اصولی در جهت آن اهداف را به شکلی منظم و مداوم به انجام برسانیم. از این دست چالش‌ها در زندگی ما کم نیستند. از تغذیه درست و حفظ تناسب‌اندام گرفته تا حفاظت از محیط‌زیست. یکی از مخاطبان دن اریلی سؤالی در خصوص یک چنین چالشی پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

من اخیراً در یک سخنرانی بسیار خوب در مورد گرمایش زمین شرکت کردم و در انتهای سخنرانی انگیزه بسیاری برای ایجاد تغییرات واقعی در زندگی‌ام داشتم تا تأثیر مثبت زیادی بر محیط‌زیست خودم بگذارم. دو ماه بعد، متوجه شدم علیرغم مقاصد خوبی که داشتم کار چندانی برای تغییر رفتارهایم انجام نداده‌ام. چرا انجام چنین کار مثبتی برای من این‌قدر سخت شده است؟

پاسخ

این رویه در میان انسان‌ها بسیار رایج است. موارد فراوانی وجود دارد که ما احساس کنیم باید اقدامات مشخصی انجام دهیم اما بعدازآن کاری انجام نمی‌دهیم و دست به اقدام نمی‌زنیم – همچون ورزش کردن، تغذیه سالم، شستن دست‌ها و پیام دادن در حین رانندگی. من فکر می‌کنم معطوف کردن توجه مردم به مراقبت از محیط‌زیست شاید یکی از دشوارترین چالش‌هایی باشد که ما با آن مواجه هستیم. از برخی جهات، انگار این موضوع طوری طراحی شده تا انسان‌ها به آن بی‌علاقه باشند: نتایج احتمالی هستند و در جایی در آینده شاید رخ دهند و کاری که ما انجام می‌دهیم همچون انداختن قطره‌ای در یک سطل است. در واقع تمامی عواملِ ایجادِ بی‌علاقگی در انسان در یک چالش جمع شده‌اند.

پس چطور می‌توانیم مطمئن شویم که بر اساس عقاید خودمان اقدام می‌کنیم؟ بیا و یک سری قوانین مشخص برای خودت وضع کن (تنظیم ترموستات، مصرف کمتر گوشت و …)، آن‌ها را بنویس، به دیگران هم اعلام کن که تو قرار است به این موارد متعهد باشی و بعد هم تلاش کن تا آن‌ها را به‌درستی انجام دهی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | آیا اعتماد به نفس بیش از حد همیشه بد است؟

سؤال از دن اریلی | بهینه‌ترین روش استفاده از زمان‌های روزانه

سؤال از دن اریلی | سردرگمی در استفاده از روش‌های افزایش بهره‌وری

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *