سؤال از دن اریلی | آیا نقد عملکرد دیگران فایده‌ای هم برایمان دارد؟

وقتی‌که دوست داریم عملکرد خودمان را در زمینه‌ای بهبود بخشیم، معمولاً اولین گزینه‌ای که به ذهنمان می‌رسد، دریافت نقد و بازخورد از دیگران است. درصورتی‌که فرد نقدکننده عملکرد ما، تخصصی هم در آن زمینه داشته باشد، بازخوردش ارزش بیشتری برایمان خواهد داشت و ما بهتر پذیرای انتقادها و توصیه‌های او خواهیم بود.

اما مشکلی که وجود دارد این است که افراد معمولاً به دلیل تبعات و آثاری که انتقاد از دیگران در پی دارد، کمتر تمایل به نقد فرد مقابل و ارائه بازخورد در مورد عملکردش به شکلی مستقیم دارند. یکی از مخاطبان دن اریلی سؤالی در مورد این مشکل پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

در شرکت ما، مدیریت، کارکنان را ترغیب می‌کند که در پی دریافت توصیه و بازخورد از دیگران برای بهبود عملکردشان باشند؛ اما بر اساس تجربه من، دریافت بازخورد مفید، منصفانه و صادقانه از دیگران، کاری سخت و دشوار است. چون افراد از رنجش و دلخوری فرد مقابل، می‌ترسند و معمولاً از این کار پرهیز می‌کنند. آیا راهی برای کارآمد کردن این فرایند وجود دارد یا اینکه انجام این کار بیشتر اتلاف وقت و منابع محسوب می‌شود؟

پاسخ

در این مورد که مردم تمایل چندانی برای ارائه بازخورد دقیق و صادقانه به همکارانشان ندارند، حق با توست. فشار اجتماعی خیلی زیادی روی فردی که انتقادی را مطرح می‌کند وجود دارد، و کسانی که نقد می‌شوند تمایل زیادی به دلخوری از فرد مقابل دارند.

اما از آنجایی که ما به‌سختی با دریافت بازخورد رفتارمان را تغییر می‌دهیم، به نظر می‌رسد دادن مشورت و نصیحت خیلی مفیدتر از دریافت آن باشد. نتایج پژوهشی که اخیراً منتشر شده، نشان می‌دهد مردمی که نصیحت و انتقاد می‌کردند وقتی به چالش‌هایی همچون کنترل وسوسه‌ها، پس‌انداز پول و یافتن شغل رسیدند، انگیزه بیشتری داشتند. در مطالعه دیگری آن دسته از دانش‌آموزان دبیرستانی که نصیحت و انتقاد می‌کردند نسبت به کسانی که نصیحت دریافت می‌کردند و از آنان انتقاد می‌شد، نمره بالاتری گرفتند.

این تحقیق نشان می‌دهد دادن مشاوره می‌تواند افزایش‌دهنده اعتمادبه‌نفس باشد؛ بنابراین اقدام شرکت شما در کل مفید خواهد بود، حتی اگر افراد به توصیه و نصیحتی که دریافت می‌کنند، عمل نکنند.

 

پیشنهادم این است که بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را هم مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | حس پشیمانی بعد از خرید

سؤال از دن اریلی | در مورد آسان گرفتن کارها و غلبه بر کمال‌گرایی

طراحی شادمانی | خطای تایید خود

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *