حرفه‌ای بودن بهتر است یا آماتور بودن ؟

هرکدام از ما در یک یا چند زمینه مشخص در حال فعالیت هستیم. یکی از اهدافی که افراد همواره در شغل و حرفه خودشان دنبال می‌کنند، تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای است.

البته که حرفه‌ای بودن مزایای متعددی دارد. مزایایی همچون دستمزد و اعتبار بالا در صنعت و بازار، جایگاه اجتماعی بالاتر و همچنین پیشنهادهای کاری بهتر.

این مزایا باعث می‌شوند که افراد آماتور عجله زیادی برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای داشته باشند و زیاد پیش می‌آید که ادعای حرفه‌ای بودن بسیار زودتر از حرفه‌ای شدن اتفاق بیفتد.

اما آماتور بودن آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست. آماتور بودن مزایای زیادی نسبت به حرفه‌ای بودن دارد و افراد آماتور فرصت‌های بسیاری در اختیار دارند که این فرصت‌ها شاید در اختیار افراد حرفه‌ای وجود نداشته باشد.

افراد حرفه‌ای معمولاً مخاطبین زیادی دارند و از نظر سطح کمی و کیفی کارها، انتظار بالایی از آن‌ها به وجود آمده است. در حالی که افراد آماتور فرصت‌های بیشتری برای آزمون و خطا و اشتباه دارند و اگر خطاهایی از آن‌ها در کارشان سر می‌زند معمولا هزینه بالایی برایشان در پی ندارد.

نبود ترس از اشتباه در انجام کارها باعث خواهد شد که کار با آرامش بیشتر و احتمالاً با کیفیت بالاتری انجام شود.

این موضوع باعث می‌شود که فرد آماتور موقعیت‌های بیشتری برای یادگیری موضوعات و نکات جدید در اختیار داشته باشد.

از طرفی امکان انجام آزمون و خطاهای بیشتر باعث شکوفایی و رشد خلاقیت او در انجام کارهای نو خواهد شد.

در نتیجه افراد آماتور می‌توانند نسبت به افراد حرفه‌ای خلاقیت بیشتری به خرج دهند که این موضوع باعث خواهد شد موقعیت‌های بیشتر و بهتری برایشان فراهم شود.

فرد آماتور هیچ ترسی از نبود قطعیت و عدم یقین در شرایط کاری ندارد و تا جایی که بتواند، به کارهای جدید دست می‌زند.

افراد حرفه‌ای هم اگر بخواهند در کارشان پیشرفت بیشتری بکنند و به جایگاه‌های بهتری دست یابند، ناگزیر باید مدل ذهنی و روش کار افراد آماتور را الگوبرداری کنند. در غیر این صورت صرفاً در همان جایگاهی که هستند درجا خواهند زد و یا اینکه با سرعت کمتری پیشرفت می‌کنند.

بنابراین در صورتی که شما هم در شغل و حرفه خودتان فردی آماتور هستید، اگر هنوز در زمینه تخصصی خودتان معروف نشده‌اید، برای حرفه‌ای شدن عجله نکنید. سعی کنید از موقعیت‌هایی که هم‌اکنون در اختیار دارید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و بیشترین آموخته‌ها را در این مدت کسب کنید.

در غیر این صورت بعد از تبدیل شدن به فردی حرفه‌ای و صاحب‌نام در حسرت چنین موقعیت‌هایی خواهید ماند و شاید نتوانید مجدداً به آن مدل ذهنی و موقعیت دست یابید.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

بهترین نوع نگرش به شکستهای زندگی چیست؟

ترس ؛ میراث اجدادی و نقش آن در زندگی امروز ما

ریسکهای زندگی و یافتن مسیری از میان آن‌ها

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *