بهترین نوع نگرش به شکستهای زندگی چیست؟

یکی از تفاوت‌های بزرگ افراد موفق و ناموفق در عرصه‌های مختلف زندگی، نوع نگرش آن‌ها به شکستهایشان در زندگی هست. اینکه به شکستهایی که در زمینه‌های مختلف متحمل می‌شوند، چگونه نگاه می‌کنند و در مورد آن‌ها چگونه می‌اندیشند.

اتفاقاً همین یک نکته به‌ظاهر ساده به وجود آورنده بزرگ‌ترین اختلاف‌ها در مسیرهای پیموده شده توسط این دو دسته است.

افراد ناموفق بلافاصله بعد از هر شکستی حق را به خود می‌دهند و ایراد و اشکال را در چیزی غیر از آنچه به عملکرد خودشان مربوط است، می‌بینند.

اما افراد موفق بلافاصله به نقد عملکرد خودشان می‌پردازند و آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده، نقاط ضعف و ایرادات و اشتباهات خود را یافته و سعی می‌کنند تا حد امکان آن‌ها را رفع کرده و از ارتکاب مجدد آن‌ها خودداری کنند.

افراد ناموفق بعد از شکست به این نتیجه می‌رسند که آن‌ها یک بازنده هستند. آن‌ها این موضوع را می‌پذیرند که از ابتدا هم نباید تلاش می‌کردند و نباید وارد این عرصه می‌شدند.

اما افراد موفق بعد از شکست به این نتیجه می‌رسند که انتخابشان هیچ مشکلی نداشته و آن چیزی که درست نبوده، روش اجرای ایده‌شان است که باید با استفاده از روشی دیگر و مسیری دیگر دوباره تلاش کنند تا در نهایت به پیروزی دست یابند.

افراد ناموفق مهارت از دست دادن را به‌خوبی بلد نیستند و با هر از دست دادنی، ناامیدتر می‌شوند و نسبت به خودشان و توانمندی‌هایشان بیشتر دچار شک و تردید می‌شوند.

اما افراد موفق مهارت از دست دادن را به‌خوبی بلدند و با هر از دست دادنی در مسیر خود و در انتخابی که انجام داده‌اند، مصمم‌تر و ثابت‌قدم‌تر می‌شوند و با انرژی و توان بیشتری به مسیری که انتخاب کرده‌اند ادامه می‌دهند و انگیزه و تلاششان هر روز بیشتر می‌شود.

افراد ناموفق بعد از هر شکستی به این نتیجه می‌رسند که آنان از ابتدا هم مستحق برد نبوده‌اند و از همان ابتدا نباید تلاش زیادی می‌کردند. آنان به‌طور کامل پذیرفته‌اند که یک شکست‌خورده هستند.

اما افراد موفق بعد از هر شکستی بیشتر از قبل به این نکته باور پیدا می‌کنند که آن‌ها لایق بهترین‌ها هستند و تا زمانی که به بهترین نقطه‌ای که در ذهن دارند، دست پیدا نکنند، از پای نمی‌نشینند و از موضع و هدف خود کوتاه نمی‌آیند.

بنابراین برای تبدیل شدن به یک فرد موفق، باید نگرش متفاوتی به شکستها داشت و با هر شکستی تلاش را چندین برابر کرد، روش‌ها و راهکارهای دیگر را آزمود و از دست دادن را به بهترین شکل ممکن آموخت و به کار بست.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

یک خطای ذهنی متداول در یافتن مسیر موفقیت

چه کسی بهترین قضاوت کننده در مورد موفقیت یا شکست شماست؟

ترس ؛ میراث اجدادی و نقش آن در زندگی امروز ما

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *