ترس ؛ میراث اجدادی و نقش آن در زندگی امروز ما

ترس احساسی است که همواره در ذهن و فکر ما فعال بوده و بسته به افکار، دیدگاه‌ها و عقاید هر کس نقش مشخصی در تصمیمات و اقدامات او دارد.

همین ترس اصلی‌ترین نقش را در نجات اجداد ما از دست حیوانات درنده و طبیعت غیرقابل پیش‌بینی داشته است. اگر این ترس در وجود آنان نبود و آن‌ها بر اساس همین ترس‌ها تصمیم نمی‌گرفتند و اقدام نمی‌کردند، بعید بود که ما امروز در این دنیا باشیم.

اما همین ترس به عنوان یک میراث در طول تاریخ به ما رسیده و در گذر قرن‌ها در ذهن و وجود آدمی نهادینه شده است.

ولی مشکلی که وجود دارد این است که آن حیوانات وحشی که هر لحظه امکان داشت به پدربزرگان و مادربزرگان ما حمله کنند و به آن‌ها آسیب برسانند، دیگر وجود ندارند. از طرفی امکانات مختلفی برای مقابله با بلایای طبیعی به وجود آمده که نیاز ما به آن اندازه از ترس را برای حفظ جانمان، از بین برده است.

اما طبیعت ما شکل گرفته و این ترس اولویت بالایی در ذهن ما پیدا کرده و در عرصه‌های دیگر خود را به نمایش می‌گذارد. از جمله این ترس‌ها می‌توان به ترس از تغییر، ترس از شروع کسب و کاری جدید، ترس از گرفتن تصمیمی تأثیرگذار در زندگی و ترس از هر اقدامی که باعث تغییر مسیر ما در زندگی شود، اشاره کرد.

برخی از افراد اسم غلبه بر این ترس را ریسک می‌گذارند. ولی هر چه که باشد، باید سعی کنیم تا حد ممکن بر این ترس‌ها غلبه کنیم و تا زمانی که پای مرگ و زندگی در میان نیست، کوچک‌ترین اهمیتی برای این ترس‌ها قائل نباشیم.

یکی از راه‌های غلبه بر ترس‌ها داشتن گزینه‌ها و انتخاب‌های متعدد در زندگی و امکان انتخاب یک گزینه از میان چندین گزینه مختلف است.

داشتن اعتماد به نفس ابزار دفاعی دیگری در مقابل ترس است.

در نهایت برای چیره شدن بر ترس باید تا جایی که امکان دارد در زندگی اهل برنامه‌ریزی و تلاش باشیم و شکست‌ها را جزئی از مسیر موفقیت و غلبه بر موانع و مشکلات مختلف در نظر بگیریم.

باید تا حد امکان سعی کنیم این موضوع را بپذیریم که دریافت پاسخ منفی و یا نتیجه نامناسب در هر زمینه‌ای به معنای پایان زندگی و پایان همه چیز نیست بلکه پیامی است مبنی بر اینکه باید مسیر بعدی را انتخاب کنیم و برنامه دیگری را به اجرا بگذاریم.

پس تا جایی که امکان دارد باید بر ترس‌ها غلبه کرد. با مقاومت در برابر آنان هر روز زندگی بهتر و پیشرفت‌های بزرگتری را هدف گرفت و در بدترین حالت آموخته‌هایی باارزش از دل شکست‌ها و اتفاقات بیرون کشید و با سرعت و شتاب هرچه بیشتر در مسیر دستیابی به اهداف حرکت کرد.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

چه کنیم که فردا حسرت امروز را نخوریم؟

دنیایی پر از محتوای آموزشی در دسترس و انسان‌های نیازمند آموزش

نگاه بدون تعصب به موضوعات لازمه گرفتن بهترین تصمیمات

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *