سؤال از دن اریلی | حداقل کردن ردپای کربنی

یکی از چالش‌های مهم ملت‌ها و دولت‌ها در عصر مدرن، محیط زیست و حفاظت از آن در مقابل آسیب‌های متعددی هست که انسان با فعالیت‌های بی‌ملاحظه خود به آن وارد می‌کند که به نظر می‌رسد خود او قربانی اصلی این گرایش به مصرف‌گرایی و بی‌ملاحظگی در انتخاب الگوی زندگی باشد. یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های محیط زیستی ناشی از فعالیت‌های انسانی، تولید گازهای گلخانه‌ای و تهدیدی هست که از این طریق متوجه انسان و دیگر موجودات زنده روی این کره خاکی می‌شود. یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در مورد فعالیت‌های مرتبط با حداقل کردن ردپای کربنی کرده است که پاسخ دن اریلی به این پرسش می‌تواند جالب و آموزنده باشد.

توضیح: منظور از ردپای کربنی مجموع گازهای گلخانه‌ای (شامل دی‌اکسید کربن و متان) ناشی از فعالیت‌های روزمره هر فرد هست.

پرسش

دن عزیز،

من نسبت به محیط زیست حساس هستم و تلاش می‌کنم تا ردپای کربنی خودم را تا جایی که ممکن است به حداقل مقدار ممکن برسانم. کار کردن از خانه به دلایل متعددی برای من فوق‌العاده بوده. به خصوص از این بابت که افراد کمتری را در حال رانندگی می‌بینم خیلی خوشحالم. آیا پیشنهاد دیگری برای اینکه تأثیرات محیط زیستی خودمان را زمانی که در خانه‌هایمان محصور هستیم، حداقل کنیم؟

پاسخ

ما وقتی به حل مشکلات بزرگ همچون تأثیرات محیط زیستی فکر می‌کنیم، طبیعی است که به دنبال راه‌حل‌های بزرگ همچون رانندگی کمتر باشیم تا اینکه به راه‌حل‌های کوچک‌تر که می‌توانند در طول زمان بزرگ و تأثیرگذار شوند، فکر کنیم. ما تمایل به این داریم که کارهای آسان‌تری را که می‌توانیم انجام دهیم و کوچک به نظر می‌رسند یا تأثیراتشان به شکلی فوری واضح نیست، نادیده بگیریم.

برای مثال، به ردپای کربنی که مرتبط با چیزی به کوچکی و بی‌اهمیتی مصرف اینترنت هست، فکر کن. میزان برقی که برای روشن نگه داشتن مراکز دیتا مصرف می‌شود، حدود یک درصد از کل مصرف انرژی جهانی را تشکیل می‌دهد—و این رقم حتی شامل مصرف فضا و آب این تجهیزات هم نمی‌شود. انتقال تصاویر ویدئویی بزرگ‌ترین مشکل است.

گروهی از محققان تأثیر پخش آنلاین و کنفرانس ویدیویی را مورد مطالعه قرار دادند. آنها متوجه شدند اگر کسی به مدت چهار ساعت در روز پخش لایوی با کیفیت بالا داشته باشد، تغییر کیفیت پخش به حالت استاندارد، می‌تواند ردپای کربنی آن فرد را در یک ماه را به اندازه کاهش رانندگی در هر ماه به اندازه ۹۳ مایل (تقریبا ۱۵۰ کیلومتر) کمتر سازد.

البته، پخش زنده ویدئویی فقط یک مثال هست. تعداد زیادی از اقدامات کوچک نظیر کم کردن درجه ترموستات به میزان خیلی کم، استفاده از وسایل الکترونیکی به مدت طولانی‌تر و اطمینان از اینکه باد لاستیک ماشین تنظیم هست، وجود دارند که می‌توانند تغییرات بزرگی ایجاد کنند. ما وقتی در مورد بهبودهایی که می‌توانیم به وجود آوریم فکر می‌کنیم باید اینها را هم در نظر داشته باشیم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | عجله در پاسخ به پیام های دریافتی

سؤال از دن اریلی | کمال گرایی افراطی

سؤال از دن اریلی | تغییر سلایق و ترجیحات در طول زمان

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *