سؤال از دن اریلی | در دنیای ذهنی تصمیمات بهتری می‌گیریم یا در دنیای فیزیکی؟

ما روزانه صدها تصمیم می‌گیریم. بخشی از این تصمیمات در دنیای فیزیکی اتفاق می‌افتند، مثل انتخاب مسیر رفتن به محل کار و برخی دیگر در دنیای ذهنی، مثل انتخاب رشته تحصیلی. شرایط ایده‌آل برایمان این است که در هر دو دسته بهترین عملکرد را داشته باشیم؛ اما مشکل این است که شاید چنین هدفی هیچ‌وقت امکان‌پذیر نباشد؛ اما اگر بدانیم که در کدام گروه از تصمیمات عملکرد بهتری داریم و در کدام گروه عملکرد بدتر، در این صورت خواهیم توانست با افزایش حساسیت خودمان، نتایج نهایی را بهبود بخشیم.

یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

در کل، به نظر تو ما در کدام گروه از مسائل و موضوعات بهترین تصمیمات و در کدام گروه بدترین تصمیمات را می‌گیریم؟

پاسخ

معمولاً افراد در دنیای فیزیکی و موضوعات مرتبط با آن تصمیمات بهترین می‌گیرند. درحالی‌که در مورد دنیای ذهنی این‌طور نیست. دلیلش هم این است که وقتی ما در دنیای فیزیکی تصمیمی می‌گیریم بلافاصله نتیجه‌اش را می‌بینیم – نتیجه رانندگی بدتان را به یاد بیاورید. درحالی‌که اشتباهاتی که در دنیای ذهنی مرتکب می‌شویم، مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشند تا دیده شوند و متوجهشان شویم – همچون رأی دادن به یک گزینه‌ی بد در انتخابات.

این تفاوت را در سفر اخیرم به لندن متوجه شدم. انگلیسی‌ها توانسته‌اند محیطی شگفت‌انگیز از ساختمان‌های زیبا تا سرویس حمل‌ونقل عمومی باکیفیت درست کنند؛ اما بحران سیاسی در انگلیس همچنان ادامه دارد. این موارد نشان می‌دهند که وقتی نوبت به تصمیم‌گیری انگلیسی‌ها در مورد آینده کشورشان می‌رسد، این کار برایشان سخت می‌شود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | آیا نقد عملکرد دیگران فایده‌ای هم برایمان دارد؟

سؤال از دن اریلی | حس پشیمانی بعد از خرید

سؤال از دن اریلی | طرفداری تیم‌های ورزشی و سوگیری ترس از باخت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *