جایگاه تعیین‌کننده تسلط بر معانی و مفاهیم واژه‌ها در تفکر نقادانه

توانایی فکر کردن به شکلی شفاف و واضح هسته مرکزی تفکر نقادانه را تشکیل می‌دهد. برای پاسخ دادن به یک سؤال یا بررسی یک ادعا، ما باید در اولین گام به معنا و مفهوم سؤال یا ادعای مطرح‌شده پی ببریم. ازاین‌رو توجه به معانی و مفاهیم اولین گام در داشتن تفکر نقادانه نسبت به یک موضوع محسوب می‌شود.

ما برای اینکه بتوانیم یک ارتباط دقیق به دور از هرگونه کج‌فهمی و سوءتفاهم برقرار کنیم نیاز داریم هر نوع ابهامی را از میان برداریم. البته، موقعیت‌های بسیاری وجود دارند که شفافیت و دقت در آن‌ها چندان اهمیتی ندارد و حتی ممکن است نامطلوب هم باشد ولی در جایگاه یک متفکر نقاد بایستی این موضوع به‌درستی و به شکلی کامل مدنظر قرار گیرد.

در کارهای ادبی و اشعار هنرمندانه وجود ابهام و ایهام نوعی نقطه قوت و زیبایی به شمار می‌آید. گاهی اوقات وجود ابهام در مکالمات روزانه هم نوعی انعطاف‌پذیری محسوب می‌شود؛ اما موقعیت‌هایی هم وجود دارد که در آن تفکر شفاف و تحلیل معانی بسیار مهم و حیاتی است:

۱. در پرداختن به خیلی از موضوعات و مفاهیم انتزاعی، اغلب اولین و مهم‌ترین کار شفاف‌سازی اصطلاحات و مفاهیم کلیدی مرتبط هست. برای مثال وقتی گفته می‌شود «فرهنگ ایرانی متفاوت از فرهنگ غربی هست» بایستی منظور خودمان از فرهنگ ایرانی و فرهنگ غربی را به شکلی شفاف توضیح دهیم و مشخص کنیم.

۲. برای توسعه علم نیاز به این داریم که مفاهیم و تئوری‌های جدید را معرفی کنیم. ما برای اطمینان از اینکه تعاریفی مناسب برای مفاهیم جدید داریم و می‌توانیم به شکلی مناسب آن‌ها را مورداستفاده قرار دهیم، باید تعاریفی کامل و جامع برای آن مفاهیم ارائه دهیم.

۳. یک جامعه برای ایجاد هماهنگی و همسویی در رفتارها و کنش‌های مردمان آن جامعه نیاز به قوانین و مقرراتی خاص دارد. برای جلوگیری و حل‌وفصل اختلافات باید یک مجموعه خوب از قوانین به شکلی شفاف و واضح تنظیم شود تا مردم به دور از هرگونه ابهام و کج‌فهمی بدانند که چه انتظاری از آنان می‌رود.

۴. مهارت‌های ارتباطی خوب شامل توانایی انتقال پیام واقعی موجود در ذهن با معنا و مفهومی درست هست. از طرفی افراد باید این توانایی را داشته باشند که بتوانند به‌خوبی و به‌درستی معانی آنچه را گفته شده و گفته نشده به‌درستی درک کرده و بفهمند.

با توجه به این موارد اولین گام در جهت کسب مهارت تفکر نقادانه، تلاش برای تسلط بر معانی و مفاهیم زبانی است که با آن ارتباط برقرار می‌کنیم. البته این مسیر، یک مسیر طولانی هست که نیاز به تلاش و کوششی مداوم و پیوسته دارد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

تفکر نقادانه چیست؟ | توانمندی‌های یک متفکر نقاد

اهمیت تفکر نقادانه در زندگی انسان امروزی

مهارت‌های جنبی تفکر نقادانه

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *