مغالطه مسموم کردن چاه

وقتی گفته شود که آب یک چاه مسموم است، دیگر کسی جرئت نمی‌کند نزدیک آن چاه شده و آبی برای خوردن بردارد. مغالطه مسموم کردن چاه هم، چنین مکانیزمی دارد. در واقع مغالطه مسموم کردن چاه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد ادعایی کند و شاید خودش هم متوجه نادرست و غیرمنطقی بودن ادعای خویش باشد اما برای اینکه کسی جرئت نکند به مخالفت با او برخیزد، نسبتی ناروا به مخالفان آن ادعا بدهد.

کسانی که برای به کرسی نشاندن و بالا بردن مقبولیت ادعایشان به این ترفند روی می‌آورند، در واقع راه نقد، بحث و گفتگو را برای طرف مقابل می‌بندند و از این طریق تلاش می‌کنند به هدف خودشان که به کرسی نشاندن خواست و ادعایشان حتی به شکلی ظاهری هست، دست یابند.در واقع فرد با این کار توهین، تحقیر و بی‌احترامی را ابزاری برای پیش بردن اهداف خویش قرار می‌دهد.

نمونه‌هایی از ادعاهای حاوی مغالطه مسموم کردن چاه را در ادامه می‌خوانید:

  • هر کسی که از کمترین میزان آگاهی و شعور رسانه‌ای برخوردار باشد، این گفته من را قبول خواهد کرد که رسانه‌های باید توسط حاکمیت کنترل و در صورت نیاز محتوای آنها سانسور شود.
  • هر انسان آزادی‌خواهی از این جنبش حمایت خواهد کرد.
  • فقط افراد عقده‌ای و عقب‌مانده مخالف برگزاری کلاس‌ها به شکلی مختلط هستند.
  • فقط افرادی انتخابات را تحریم می‌کنند که هیچ اعتقادی به اسلام و حقانیت قرآن ندارند.
  • فقط افراد وطن‌فروش و خودباخته می‌توانند اینقدر در مورد رشد و پیشرفت در کشورهای غربی بزرگنمایی کنند و کارهای انجام شده در کشور را نادیده بگیرند.
  • هر کسی به دنبال مذاکره با قدرت‌های جهانی هست، صرفا یک خائن به وطن و آرمان‌های ملت هست.

کسانی که با چنین مغالطه‌ای به خصوص در حضور جمع زیادی از افراد مواجه می‌شوند، به ندرت جرئت می‌کنند به مقابله و مخالفت با آن برخیزند. چون همیشه خطر تحقیر و توهین آنها را تهدید می‌کند و اگر نتوانند به درستی با آن مغالطه مقابله کنند و نادرست و غیرمنطقی بودن آن را به خوبی اثبات کنند، امکان دارد حاضران نسبت به آنان بدبین شوند و حتی اکثریت با آنها به مخالفت و دشمنی برخیزند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

مغالطه مناقشه در مثال

مغالطه مطرح کردن نکته انحرافی

مغالطه تبیین با نام‌گذاری

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *