سؤال از دن اریلی | تأثیری که تعداد دفعات هدیه دادن بر دوستی‌ها دارد

یکی از چالش‌هایی که شاید افراد در روابط با دوستان صمیمی خود داشته باشند، پاسخ به این سؤال است که چند بار هدیه دادن در یک سال باعث افزایش صمیمیت بین آنان خواهد شد؟ و اینکه اگر هدیه‌های کمتر ولی گران‌قیمت‌تر به دوستانشان بدهند بهتر است یا تعداد هدیه‌های بیشتر ولی با قیمت پایین‌تر اثربخشی بیشتری دارد؟

یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

من از هدیه دادن به بهترین دوستانم لذت می‌برم، ولی برایم جای سؤال است که کدام روش برای تقویت دوستی‌ها مؤثرتر هست: دادن هدایای بزرگ ولی دو بار در یک سال، در روز تولد و شروع سال نو، یا دادن هدایای کوچک ولی به دفعات بیشتر؟

پاسخ

من شک دارم که دادن هدایای بیشتر ولی کوچک‌تر باعث تقویت دوستی شما شود. لذت دریافت یک هدیه بیشتر از اینکه وابسته به حس مالکیت آن باشد – که در ابتدا شاید هیجان‌انگیز به نظر برسد اما به‌سرعت برای فرد عادی خواهد شد – بیشتر مربوط به نگاه به آینده و منتظر دریافت هدیه بودن است.

مطالعه‌ای که در سال ۱۹۸۷ توسط George Loewenstein از افراد پیشرو در زمینه اقتصاد رفتاری صورت گرفت، نشان داد که مردم برای بوسیدن یک ستاره سینمایی زمانی که مجبور می‌شدند سه روز منتظر بمانند نسبت به وقتی که بلافاصله این تجربه را داشته باشند، حاضر بودند پول بیشتری بپردازند؛ آن‌ها تمایل به پرداخت هزینه بیشتری برای انتظار سه‌روزه برای بوسیدن شخصیت مورد علاقه‌شان داشتند.

از طرفی، به شکلی مشابه، اگر تو بدانی که قرار است در ابتدای هر ماه یک هدیه کوچک دریافت کنی، می‌توانی با منتظر ماندن برای دریافت هدیه سر برج، لذت بیشتری نصیب خودت کنی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دروغ گفتن در یک زمینه، نشانه دروغگو بودن فرد است؟

سؤال از دن اریلی | دیگران چقدر از ما خوششان می‌آید؟

سؤال از دن اریلی | در مورد آسان گرفتن کارها و غلبه بر کمال‌گرایی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *