سؤال از دن اریلی | احساس بدبختی ناشی از روندها و فرایندهای ناخوشایند

پرسش و پاسخ‌هایی که دن اریلی با مخاطبینش رد و بدل می‌کند و گاها طنز و شوخی هم چاشنی آن می‌شود برای من جذاب و بسیاری از اوقات آموزنده هستند. برای همین سعی می‌کنم هر از چند گاهی برخی از آن‌ها را با شما هم به اشتراک بگذارم. به نظرم با وجود اینکه بسیاری از این سؤال‌ها متمرکز بر موضوع و موردی خاص هستند، ولی به‌راحتی قابلیت بسط در جنبه‌های دیگر زندگی و کسب و کار را هم دارند. این باعث می‌شود مطالعه آن‌ها مفیدتر و تأثیرگذارتر از آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد، باشد. اشتراک گذاری من هم بی شک با همین هدف صورت می‌گیرد.

پرسش

دن عزیز،

من به دلیل شغلی که دارم، زیاد به مسافرت می‌روم. به همین دلیل هنگام سوار شدن به هواپیما زیاد اذیت می‌شوم. از جمله موارد آزاردهنده مسافرت هوایی برای من اتلاف وقت ناشی از آن، عدم احترام به مسافران – در فرایند کنترل بلیت و انجام تشریفات پرواز – و بهانه‌های بی‌ارزش و گاها مسخره‌ای است که شرکت‌های هواپیمایی چپ و راست برای تأخیرهای پیش‌آمده مطرح می‌کنند. چرا ما خودمان را در چنین شرایط ناخوشایندی قرار می‌دهیم؟

پاسخ

من در مورد پاسخ اینکه چرا ما این اجحاف را در حق خودمان می‌کنیم و خودمان را در چنین شرایطی قرار می‌دهیم، مطمئن نیستم، اما سعی می‌کنم مواردی را که به من کمک می‌کنند تا با حس بد در چنین مواقعی مقابله کنم، برایت توضیح دهم.

اول اینکه، هر وقت در فرودگاه و سالن پرواز گیر می‌افتم سعی می‌کنم به شگفت‌انگیز بودن پرواز با هواپیما فکر کنم و به خودم یادآوری کنم که این تکنولوژی چقدر عجیب و جالب است.

دوم اینکه، سعی می‌کنم مشکلات و بدبختی‌های مسافرت با هواپیما را به عنوان شاهدی بر وجود اشتراکات فراوان بشری و برابری تمام انسان‌ها تلقی کنم. بر اساس تجربه، افراد حفاظت پرواز و متصدیان فرودگاهی خطوط هوایی در همه جای دنیا بی‌ملاحظه هستند و از طرفی همه افراد را در یک شرایط و موقعیت کاملاً مشابه و برابر قرار می‌دهند. پس ما به این نتیجه می‌رسیم که لازم هست همگی رفتارهایی یکسان و مشابه باهم انجام دهیم. علاوه بر این به‌عنوان نمونه‌ای از مشترکات ذات بشری، امیدوارم افراد بیشتری به مسافرت بروند تا برای اولین بار طبیعت مشترک انسانی را در این زمینه تجربه کنند. به این ترتیب ما می‌توانیم به هم نزدیک‌تر شده و در نتیجه صلح و آرامش بیشتری را تجربه کنیم.

این‌ها چیزهایی هستند که برای اینکه به خودم کمک کنم، مدام تکرار می‌کنم و سعی می‌کنم در طول مدت پرواز همواره به خاطر داشته باشم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | چه کنیم تا تلاشها و زحماتمان به چشم بیایند ؟

سؤال از دن اریلی | استخدام یک مشاور خوب برای تصمیم گیری

سؤال از دن اریلی | تنوع، ابزاری برای بهبود تجربه‌های خوب

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *