یکی از عیدی‌های خوبی که امسال گرفتم

نوروز امسال برای همه ما متفاوت‌تر از نوروز سال‌های پیش بود و اتفاقات عجیب‌وغریب و ناراحت‌کننده زیادی در آن رخ داد؛ اما تفاوت اصلی این بود که برعکس روزهای ابتدایی سال‌های قبلی، امسال عید به‌جای مسافرت و دیدوبازدید به خانه‌نشینی و سپری کردن اوقات به شکلی متفاوت‌تر گذشت که برای شخص من طعم و مزه دیگری داشت.

واقعیت این است که فارغ از اتفاقات ناگوار و ناخوشایندی که این روزها در دنیا و در کشور ما رخ می‌دهد، نوروز امسال برای من در حوزه فردی پربارتر و اثربخش‌تر از همه عیدهای قبل بود. امسال باوجود خانه‌نشینی به من بیشتر خوش گذشت و لذت بیشتری هم نصیبم شد. به نظرم می‌رسد خانه‌نشینی این مدت دستاوردهایی برایم داشته که تا سال‌ها می‌توانم از آن‌ها بهره ببرم و یاد کنم.

اما عید نوروز که می‌شود، عیدی‌ها هم همراه با آن از راه می‌رسند. همان‌طور که قبلاً هم گفتم، معمولاً هر سال بهترین عیدی را از محمدرضا شعبانعلی می‌گیرم. عیدی‌هایی که آثار و ثمرات آنان تا سال‌ها با من می‌مانند و باعث رقم خوردن اتفاقاتی خوب در زندگی‌ام می‌شوند. امسال هم محمدرضا شعبانعلی راهنمای خواندن و خریدن کتاب را به‌عنوان هدیه‌ی نوروزی به همه متممی‌ها ارسال کرد که برای من گوش دادن و آموختن از آن حسابی لذت‌بخش و آموزنده بود.

اما بعد از عیدی متمم و محمدرضا شعبانعلی عیدی دیگری هم گرفتم که آن هم از جنس محتوا بود و در قالب فایل صوتی. هدیه‌ای از طرف عادل طالبی که گفتگویی دوستانه بود با محمدرضا شعبانعلی. موضوعات مطرح‌شده در این گفتگو بیشتر از جنس استارتاپی و در حوزه کسب‌وکار بودند ولی در میانه بحث نکات آموزنده بسیاری مطرح شد که به نظرم گوش دادن به آن برای هر کسی می‌تواند مفید باشد.

عادل طالبی در انتهای فایل صوتی به قول خودش پنج جمله توییتری را از میان صحبت‌های محمدرضا بیرون کشیده که بد ندیدم آن پنج نکته را در اینجا با شما به اشتراک بگذارم. به نظرم بهتر است کمی در مورد این جمله‌ها تأمل کنیم و ببینیم در کجای زندگی از آن‌ها غافل شده‌ایم یا می‌توانیم آن‌ها را به‌کارگیریم. مطمئناً پشت هر یک از این توصیه‌ها کلی مطالعه و تجربه نهفته است.

۱

وقتی‌که آدم انتخابهاش شبیه انتخاب‌های همه میشه به همونجایی می‌رسه که همه رسیدن، یعنی به هیچ جا.

۲

من فکر می‌کنم این جمله اونقدر تکرار شده که از اثر افتاده ولی هنوز جمله مهمیه.

۳

ما هر جایی باید به این فکر کنیم که اگر همه دارن یه تجویزی می‌کنن شاید تجویز نادرستی باشه. من خودم تو سمینار اینو تجربه‌ش کردم. همه می‌گفتن وقتی همه می‌شناسنت، وقتی سمینارات از قبل پر میشه و … الان اتفاقا وقت بهره‌وریه. ولی خوب بذار یه بار تردید کنیم. بگیم الان وقت جمع کردن بساط کلاسه.

۴

هرجایی که تا حالا شک کردم به پاسخ همه، بعدا خوشحال شدم از انتخابم. هرجایی که گفتم اینکه پاسخش کامن سنسه، همه می‌دونن چیه، هر جا این فکرو کردم، احساس کردم که پشیمون شدم و گزینه‌های بهتری وجود داشته.

۵

فضای دیجیتال خیلی شبیه شهربازی پینوکیو می‌مونه. آدم حواسش نباشه توش غرق میشه. دیگه هیچ وقت ازش بیرون نمیاد. به خر تبدیل میشه؛ و آدمایی که تو این حوزه هستن باید خیلی مواظب باشن تا اسیر شهربازیش نشن.

 

نسخه کامل این فایل صوتی را می‌توانید از طریق این لینک دریافت کنید.

 

پی‌نوشت: کسانی که عضو متمم نیستند و دوست دارند تا فایل‌های صوتی راهنمای خریدن و خواندن کتاب محمدرضا شعبانعلی را تهیه کنند، می‌توانند از طریق این لینک وارد صفحه فروش محصول شوند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

روند وبلاگ نویسی من در سال جدید

سال ۹۸ هم گذشت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *