نمایان‌ترین داستان سرایی های شاعرانه از دیدگاه محمود دولت آبادی

نمایان‌ترین داستان سرایی های شاعرانه از دیدگاه محمود دولت آبادی

از جمله موضوعات و مواردی که همیشه به دنبالشان بوده‌ام و همواره بخش مهمی از یادداشت‌برداری‌هایم را تشکیل داده‌اند، فهرست‌های توصیه‌شده توسط صاحب‌نظران و بزرگان حوزه‌های مختلف است. برای نمونه قبلاً فهرستی از کتاب‌های پیشنهادی مارک منسون منتشر کردم که به نظرم کتاب‌های خوبی برای مطالعه بودند.

این روزها که در حال مطالعه یکی از آثار درخشان محمود دولت آبادی به نام میم و آن دیگران هستم، در میانه بخش مربوط به استاد محمدعلی سپانلو، نویسنده با توجه به هنر و توانایی‌ای که ایشان در زمینه داستان‌سرایی در شعر داشته‌اند، به نمونه‌های درخشان دیگری در این حوزه اشاره می‌کند که در ادامه متن کتاب را عیناً نقل می‌کنم.

… داستان‌سرایی را می‌جسته‌ام و می‌جویم در شعر شاعران، و جسته‌ام آن را در شعرهایی که سپانلو سروده است. در روزگاری که «معاصر» اصطلاح می‌شود، شاعران دیگر سروده‌هایی هم بدین نشان دارند با ارجی هر کدام جداگانه؛ که آرش کمانگیر از سیاوش کسرایی، پریا از احمد شاملو، زمستان از اخوان ثالث، ایمان بیاوریم… از فروغ فرخزاد؛ و ارگ بم از جواد مجابی، عبدوی جت از منوچهر آتشی نمایان‌ترین آن‌هایند و بی‌گمان از برخی شعر شاعران دیگر همچون مصدق و حقوقی می‌توان شعرهایی آورد که جنبه‌های داستان‌سرایی در آن‌ها کم نیست. …

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

شاهرخ مسکوب و سبک درست شعرخوانی

سه نوع یادداشت برداری در هنگام مطالعه کتاب‌های غیرداستانی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *