نقاط ضعف ما و توصیه‌ای از ری دالیو برای مواجهه با آنها

واکنش غالب افراد در مواجهه با نقاط ضعف خود یا کتمانشان است و تلاش برای ندیدن آن‌ها و یا تلاش برای مخفی کردن و پیش رفتن بدون پذیرش آن‌ها. اما آیا چنین اقداماتی در مواجهه با نقاط ضعف خودمان می‌تواند کارساز باشد؟ ری دالیو چه توصیه‌ای در این خصوص دارد؟

اگر شما بتوانید با نقاط ضعف خودتان با ذهنی باز برخورد کنید، باعث خواهد شد که آزادتر باشید و کمک خواهد کرد که بهتر با آنها کنار بیایید. من از شما درخواست می‌کنم که به خاطر مشکلات و ضعف‌هایی که دارید، خجالت نکشید و بدانید که هر کسی نقاط ضعفی مشابه نقاط ضعف شما دارد. اگر اجازه بدهید که آنها به شکلی واضح و مشخص دیده شوند، ترک عادت‌های بد و توسعه عادت‌های خوب برایتان خیلی راحت‌تر خواهد شد. از طرفی یک سری نقاط قوت واقعی و خوش‌بینی‌های قابل توجیه به دست خواهید آورد.

بسیاری از افراد که قبلاً فقط به خاطر تلقی خودشان از ویرانگر بودن یک سری از مشکلات و موانع، آنها را تحمل می‌کردند، بعد از پذیرش آن مشکلات و نقاط ضعف‌ها، به همان اندازه خوشحال و یا حتی خوشحال‌تر از قبل از پذیرش آن مشکلات بودند.

کیفیت زندگی شما به شدت به انتخاب‌هایی بستگی خواهد داشت که شما در آن لحظات دردناک انجام می‌دهید. هر چه زودتر و سریعتر نقاط ضعف را بپذیرید، به همان اندازه برایتان بهتر خواهد بود.

اصلاً مهم نیست که از زندگی چه می‌خواهید و هدفتان چیست، آنچه اهمیت دارد توانایی شخصی شما در پذیرش مشکلات و کمبودها و در نهایت طی کردن هر چه سریع‌تر فرایند تکامل و بهبود فردی است که میزان موفقیت و شادمانی شما را تعیین خواهد کرد.

اگر بتوانید این کار را به شکل خوبی انجام دهید، واکنش روانی شما به چنین موقعیت‌هایی از حالت دردناک قبلی به حالتی خوشایند و دوست‌داشتنی جدید تبدیل خواهد شد.

از این رو به نظر می‌رسد نحوه مواجهه ما با نقاط ضعف و مشکلات شخصی خودمان، تأثیر مهم و تعیین‌کننده‌ای بر کیفیت زندگی و همچنین آینده‌مان داشته باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

عادتهای غیرمفید غیرقابل ترک

چگونه خوش شانس باشیم؟ | پاسخ ناوال راویکانت

در باب فضیلت خودخواهی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *