سؤال از دن اریلی | دو عامل تعیین‌کننده میزان سخاوتمندی انسان‌ها

گاهی افراد به آن اندازه که ما انتظار داریم از خود سخاوت نشان نمی‌دهند، موقعیت‌هایی هم هست که ما از میزان سخاوتمندی انسان‌ها شگفت‌زده می‌شویم. به نظر می‌رسد این متغیر در افراد مقدار ثابتی ندارد و وابسته به عوامل مختلف متغیر هست. عوامل تأثیرگذار بر سخاوتمندی افراد چه چیزهایی هستند؟

یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

من در سفری در نیویورک بودم و قصد داشتم سوار اتوبوس فرودگاه شوم که متوجه شدم کارت مترو خودم را فراموش کرده‌ام. در کمال تعجب، غریبه‌ای که متوجه مشکلم شده بود به سمتم آمد و کارت خودش را به من داد. من از او تشکر کردم و خواستم هزینه آن را بپردازم ولی هر چقدر اصرار کردم او حاضر نشد از من پولی بگیرد. آیا مردم بیش از آن چیزی که ما انتظار داریم، سخاوتمند هستند؟

پاسخ

مردم ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای سخاوتمند بودن دارند، اما این میزان از سخاوت صرفاً در شرایط خاصی خود را نشان می‌دهد. شرط اول این است که ما نیاز داریم تنها یک فرد نیازمند را به‌جای انبوهی از افراد نیازمند و رنجور ببینیم. همدلی با یک نفر خیلی راحت‌تر از همدلی با یک گروه از افراد هست. دوما، ما ترجیح می‌دهیم فرد نیازمند را بشناسیم و خودمان را به‌جای او قرار دهیم. در مورد تو، هر دو شرط برقرار بود. تو یک نفر نیازمند به کمک بودی و همچنین افراد اطراف تو می‌توانستند به‌راحتی خودشان را جای تو تصور کنند و احساساتت را درک کنند. مخصوصاً اینکه آن‌ها هم منتظر اتوبوس بودند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر  را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | تأثیر جریمه بر بهبود رفتار افراد

سؤال از دن اریلی | راه‌حلی برای غلبه بر مشکل تعلل در تصمیم‌گیری

سؤال از دن اریلی | آیا نقد عملکرد دیگران فایده‌ای هم برایمان دارد؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *