مشخصه مهم افراد پیشگام در دنیای ما

بزرگ‌ترین زنان و مردان تاریخ چه مشخصه‌های فکری و رفتاری داشته‌اند که آنان را از دیگر افراد هم‌دوره خودشان متمایز ساخته است؟

مهم‌ترین تفاوت اساسی اندیشه‌ها و تفکرات آنها با دیگران چه بوده است؟

ویژگی ذاتی ما انسان‌ها توجه به محیط، یادگیری بر اساس مشاهدات و در نهایت اقدام بر اساس آن یادگیری‌ها و الگوهای برگرفته از آن است.

این خصلت انسانی، باعث می‌شود که ما به میزان زیادی وابسته به محیط باشیم و تا زمانی که اتفاق و رویداد جدیدی را مشاهده نکرده‌ایم، بر اساس آموخته‌ها و مشاهدات قبلی خودمان پیش برویم.

در واقع ما توانایی‌ها و گزینه‌های بسیاری پیش رو داریم ولی به دلیل نداشتن آشنایی کافی با این گزینه‌ها و راهکارها، قادر به بهره‌گیری از آنها برای حل مشکلات و یا ساخت مسیرهای جدید در زندگی‌مان نیستیم.

بسیاری از ما انسان‌ها تا زمانی که نمونه و مشابه چیزی را ندیده‌ایم، نمی‌توانیم آن را بسازیم و یا در زندگی خودمان از آن الگوبرداری کنیم. حتی فکر کردن به ندیده‌ها و تجربه نکرده‌ها هم برای اکثریت ما دشوار و گاهی غیرممکن است.

اما در این میان افرادی هم هستند که دیوارهای موهومی بناشده به دور افکار و ذهنیات خود را درمی‌نوردند و گام به جایگاه‌هایی فراتر می‌گذارند.

آنان اقداماتی می‌کنند، راه‌هایی برمی‌گزینند و روش‌هایی را به کار می‌گیرند که تاکنون هیچ‌کس دیگری آن‌ها را انتخاب نکرده و به کار نگرفته است.

اما همین انتخاب‌ها و به کار بستن‌ها، مقاومت‌های عینی و ذهنی بسیاری در مقابل خود دارد و فرد باید علاوه بر خلاقیت و نوآوری، قدرت و پشتکار فراوانی هم داشته باشد تا در نهایت بتواند بر آن موانع غلبه کند.

البته اولین گام در مسیر کشف ندیده‌ها و نشنیده‌ها و حرکت به سوی آنها و عملی کردنشان، تجربه ذهنی آنهاست و به نظر می‌رسد بهترین و سهل‌ترین گزینه برای کسب تجربیات ذهنی، گام گذاشتن در دنیای تجربیات و افکار دیگران و مطالعه آثار متفکران و پیشگامان عرصه‌های مختلف باشد.

از این رو مطالعه و آشنایی با افکار و ذهنیات دیگر افراد پیشگام و پیشتاز در زمینه‌های مختلف اولین پیش‌نیاز ما در جهت کشف دنیاهایی بهتر و دستیابی به تجارب ذهنی و بعد از آن، کسب تجارب عینی است.

پیشتازان و پیشگامان کسانی هستند که دنیاهای جدید را قبل از دیگران کشف و مشاهده و بر اساس کشفیات و مشاهدات خود اقدام کرده‌اند.

پس ما هم برای کشف دنیاهای جدید ناگزیر از تفکر و اقدام به شکلی متفاوت‌تر فارغ از موانع ذهنی و عینی محیط اطرافمان هستیم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از مطالعه این یادداشت، مطالب زیر را هم بخوانید:

بخش‌هایی از کتاب « پیشگامان /  Originals » نوشته آدام گرنت

تصمیم گیری درباره لحظات قبل از مرگ

توصیه‌هایی از بری شوارتز برای تصمیم گیری بهتر و زندگی آرام‌تر

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *