روش‌های کسب درآمد با بازاریابی محتوا: مزایا و معایب بازاریابی واسطه‌ای

مزایا و معایب بازاریابی واسطه‌ای

در پست قبلی در مورد بازاریابی واسطه‌ای، تعریفی از آن ارائه شده و نکات و توصیه‌هایی برای فعالیت و کسب درآمد در وب از این طریق گفته شد.

در این پست قصد دارم در مورد مزایا و معایب این روش بازاریابی و دلایل شکست و یا پیروزی افراد در استفاده از این روش توضیح دهم.

 

پست مرتبط: روش‌های کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا

 

مزایای بازاریابی واسطه‌ای برای فروشندگان

امروزه دیگر روش‌های سنتی تبلیغ و جذب مشتری منسوخ شده‌اند و برای همین صاحبان کسب‌وکار و فروشندگان بزرگ به سمت استفاده از روش‌های نوین بازاریابی و فروش حرکت می‌کنند.

یکی از بهترین روش‌ها، روش بازاریابی واسطه‌ای است که در ادامه برخی از مزایای این نوع بازاریابی را برای عرضه‌کنندگان و فروشندگان به‌صورت مختصر توضیح خواهم داد.

۱. پرداخت به شرط فروش

یکی از بزرگ‌ترین مزایای این روش این است که تنها درصورتی‌که بازاریابی و تبلیغ دیگران به فروش و کسب درآمد منجر شود، هزینه پرداخت می‌شود. در غیر این صورت پرداختی از طرف فروشنده انجام نخواهد شد.

۲. کسب درآمد بسیار آسان

در این روش زمانی که فروشندگان مشغول استراحت و تفریح هستند، دیگران کار تبلیغ، بازاریابی و فروش را برایشان انجام می‌دهند. فقط کافی است بخش کوچکی از سود خود را به بازاریابان پرداخت کنند.

۳. تبلیغ رایگان

حتی در صورتی که هیچ فروشی ازاین‌طریق انجام نشود و هیچکدام از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های بازاریابی نتوانند هیچ مشتریی را به سمت سایت فروشگاهی هدایت کنند، این نفع را برای فروشنده در پی خواهد داشت که برای محصول و برند او به‌رایگان در چندین وبلاگ و وب‌سایت تبلیغ رایگان انجام شود.

۴. دریافت بک لینک رایگان و بدون هزینه

فروشندگان با به کار گرفتن این روش فروش و بازاریابی به‌رایگان از بسیاری از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها بک لینک دریافت می‌کنند و این کار به مرور باعث بهبود جایگاه وب‌سایت فروش در موتورهای جستجو خواهد شد.

۵. بالا رفتن ترافیک وب‌سایت فروش

افرادی که برای فروشندگان مختلف بازاریابی می‌کنند، روزانه چندین بار به منظور کنترل حساب خود به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند و این کار باعث افزایش ترافیک مراجعین و درنتیجه بهبود سئو سایت خواهد شد.

 

پست مرتبط: اصول بازاریابی محتوا

 

معایب بازاریابی واسطه‌ای برای فروشندگان

استفاده از این نوع بازاریابی دارای معایب کمتری نسبت به مزایای آن هست ولی در صورت کوتاهی عرضه‌کننده در رعایت برخی موارد فنی، احتمال متضرر شدن او وجود دارد.

۱. از بین بردن حسن شهرت و یا تخریب برند

این امکان وجود دارد که رقبا و طرف‌های فعال در بازار از طریق تبلیغات نامناسب و یا تولید محتوای تخریب‌کننده اقدام به بدنام کردن فروشنده، برند و یا محصول کنند.

۲. متضرر شدن به دلیل پرداخت پورسانت بالا

درصورتی‌که فروشنده، میزان فروش و سود خود را به درستی پیش‌بینی نکند و یا فروش کمی نسبت به پیش‌فرض‌های خود داشته باشد، باعث خواهد شد در بلندمدت نتواند هزینه‌های خود را جبران کرده و متضرر شود.

۳. هزینه بالای نگهداری وب‌سایت فروش

در صورتی‌که فروش از این طریق به اندازه کافی نباشد، عرضه‌کننده به دلیل هزینه‌های نگهداری وب‌سایت فروش و پشتیبانی در بلندمدت متضرر خواهد شد.

۴. هک وب‌سایت فروش

در صورت عدم پشتیبانی درست فنی و در نظر نگرفتن ملاحظات امنیتی این احتمال وجود دارد که وب‌سایت فروش هک شده و مبالغ زیادی به عنوان پورسانت فروش دریافت شود.

 

پست مرتبط: شش اصل بازاریابی محتوایی

 

مزایای بازاریابی واسطه‌ای برای بازاریابان

افرادی که دارای وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های پرمخاطب هستند و رتبه خوبی در موتورهای جستجو دارند، معمولا یکی از روش‌های کسب درآمد ترجیهیشان استفاده از این روش بازاریابی است. این روش مزایای فراوانی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

۱. درآمد بالا در صورت عملکرد درست

مهم‌ترین مزیت این روش کسب درآمد بالا در صورت عملکرد درست است. به این معنی که در صورتی که فرد بازاریاب در کار بازاریابی و تولید محتوای خود متبحر و باتجربه باشد، بعداز مدتی خواهد توانست به درآمدهای بالایی دست یابد.

در صورت شروع درست کار، این درآمد به صورت خودکار و افزایشی ادامه خواهد یافت.

۲. نیاز به سرمایه بسیار کم

مزیت مهم دیگر این روش بازاریابی، آسان بودن اجرا و پیاده‌سازی آن است. دیوارهای ورود به این صنعت بسیار کوتاه بوده و با سرمایه‌ای اندک و داشتن مهارت کافی می‌توان وارد آن شده و با موفقیت شروع به فعالیت کرد.

فقط کافی است شما وب‌سایتی برای خودتان راه‌اندازی کرده و با به‌کارگیری مهارت تولید محتوا و بازاریابی خود نسبت به نوشتن از خصوصیات و مزایای مهم محصول موردنظرتان اقدام کنید. در این صورت بعداز مدتی موفق به کسب درآمد بالایی خواهید شد.

البته داشتن وب‌سایت و یا وبلاگ اختصاصی برای این کار ضروری نیست و امکان اقدام از طریق پلتفرم‌های اجتماعی مختلف نیز وجود دارد.

۳. عدم نیاز به تجربه تخصصی

برای انجام بازاریابی واسطه‌ای شما نیاز به داشتن تجربه در زمینه بازاریابی ندارید و تنها کافی است شروع به فعالیت کنید. بعد از مدتی و با آزمودن روش‌های ارگانیک مختلف و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغ و فروش گوناگون، تجارب ارزشمندی به دست آورده و به درآمدهای بالایی دست خواهید یافت. فقط باید تلاش به همراه پشتکار را سرلوحه کار خودتان قرار دهید.

۴. فعالیت به عنوان شغل دوم

با توجه به اینکه این کار نیاز به حضور و فعالیت فرد به صورت تمام وقت ندارد، می‌توان آن را به عنوان شغل دوم برگزید و در زمان‌های خالی فعالیت‌های مورد نیاز را انجام داد.

۵. راحتی، انعطاف‌پذیری و حق انتخاب

در این فعالیت شما می‌توانید در زمینه‌های متنوع و برای فروشندگان مختلف کار کنید و نیازی نیست که حتما خودتان را محدود به یک شرکت یا فروشگاه خاص کنید.

می‌توانید همزمان در چندین پلتفرم و وب‌سایت مختلف کمپین‌های تبلیغ و فروش راه‌اندازی کنید و هرکدام که سود بیشتری برایتان به همراه داشت، در آن زمینه بیشتر به فعالیت بپردازید و زمان بیشتری به آن اختصاص دهید.

زمان شروع و پایان فعالیت، ادامه و یا توقف فعالیت با یک عرضه‌کننده و یا فروشنده نیز با شماست و هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهید داشت.

۶. نبود مسئولیت سرویس مشتریان

در این روش، سرویس‌دهی به مشتریان و خدمات پس از فروش بر عهده شما نیست و به محض فروش محصول، پورسانت مشخص شده به حسابتان واریز خواهد شد.

۷. دارا بودن استقلال در انجام کارها

در صورت فعالیت و کسب درآمد از این طریق، شما به عنوان یک فریلنسر هیچگونه دغدغه‌ای در مورد ساعات کاری، نحوه پوشش و فعالیت، مدیریت مجموعه، اقدام براساس قوانین خاص تیمی و … نخواهید داشت و در چگونگی انجام کارهایتان کاملا مستقل و آزاد هستید.

۸. کسب درآمد در هنگام تفریح و استراحت

مزیت بزرگ این کار، امکان کسب درآمد همیشه و در همه‌حال است. به این صورت که شما در صورت انجام تنظیمات مربوطه به صورت درست و تولید محتوای مناسب، بعداز مدتی تنها برای کنترل موجودی حساب و میزان درآمدتان مجبور خواهید بود لپ‌تاپتان را روشن کرده و وارد حساب کاربریتان شوید.

 

پست مرتبط: ۱۵ توصیه برای سئو در بازاریابی محتوا

 

معایب بازاریابی واسطه‌ای برای بازاریابان

کار در زمینه بازاریابی واسطه‌ای به منظور هدایت مشتریان به سمت وب‌سایت‌های فروشگاهی جهت خرید از آنها معایبی هم دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

۱. عدم توانایی کنترل برنامه‌ها و شرایط فروش

یکی از معایب این کار عدم کنترل و تسلط بر برنامه‌ها و شرایط فروش وب‌سایت‌های فروشگاهی است. شما مجبور هستید از شرایط تعیین‌شده توسط آنان تبعیت کنید و در صورت تغییر شرایط فروش، شما هم باید بر این اساس شرایط خود را برای مخاطبینتان تغییر دهید.

۲. عدم تسلط بر شرایط رقابتی

با توجه به محصول موردنظر و شرایط بازار امکان دارد شرایط سختی بر سر رقابت برای فروش محصولی خاص وجود داشته باشد و افراد زیادی به عنوان بازاریاب واسطه‌ای در پی فروش محصول موردنظر شما باشند. در این صورت احتمال دارد، سود موردنظرتان را کسب نکنید.

البته در چنین بازارهای رقابتی کسانی که تلاش و پشتکار کافی داشته باشند، در نهایت برنده خواهند بود.

۳. عدم کنترل خریدهای بعدی مشتری

در صورتی که شما برای اولین بار یک مشتری را با وب‌سایت فروشگاهی خاص آشنا کنید، بعد از آن احتمال بسیار کمی وجود دارد که آن مشتری از طریق شما برای خریدهای بعدی به آن فروشگاه مراجعه کند و شما تنها همان بار اول صاحب درآمد خواهید شد.

البته برخی فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارند که در صورت هدایت یک مشتری از طریق لینک اختصاصی شما به آن فروشگاه، خریدهای بعدی مشتری هم باعث پرداخت مبلغی به صورت درصدی از مبلغ کل خرید، به شما خواهد شد.

۴. عدم وجود تضمین برای کسب درآمد

در این روش بازاریابی هیچ تضمینی برای کسب درآمد وجود ندارد. یعنی این امکان وجود دارد که شما تلاش زیادی در این زمینه انجام دهید ولی با این وجود در نهایت موفق به کسب هیچ درآمدی از این طریق نشوید.

۵. امکان هک شدن حساب شما و یا جایگزینی لینک شما

در صورت رعایت نکردن نکات امنیتی و عدم انجام فعالیت براساس اصول و قواعد صحیح، این امکان وجود دارد که حساب کاربری شما هک شده و درآمدتان توسط دیگران برداشت شود و یا اینکه لینک‌های اختصاصی شما با لینک‌های اشخاص دیگری جایگزین شود. در این صورت پورسانت فروش شما به حساب افراد دیگری واریز شده و قابل برگشت نخواهد بود.

 

پست مرتبط: راه‌اندازی کسب و کار با بازاریابی محتوا

 

دلایل عمده شکست بازاریابان در بازاریابی واسطه‌ای

افراد بسیاری وجود دارند که بعداز مدتی صرف وقت، انرژی و هزینه در این زمینه موفق نمی‌شوند. از جمله علل شکست بازاریابان در این زمینه را به صورت زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • نداشتن صبر و بردباری کافی، عجله در دستیابی به درآمد بالا و در نتیجه ترک بازار در همان مراحل ابتدایی
  • عدم توانایی در تولید محتوای مناسب و تاثیرگذار
  • استفاده از روش‌های نادرست سئو
  •  عدم انتخاب کالاها و فروشگاه‌های مناسب جهت همکاری
  • عدم انعقاد قرارداد مناسب با پورسانت منطقی
  • اعتماد به فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌هایی که وعده سود بالا در مدت زمان کوتاه را می‌دهند

عوامل موفقیت افراد در زمینه بازاریابی واسطه‌ای

از جمله عواملی که باعث می‌شود افراد در این زمینه موفق عمل کنند و درآمد قابل توجهی کسب کنند، عبارتند از:

  • تلاش و پشتکار در تولید محتوای کاربردی و قابل استفاده و بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو
  • ارائه اطلاعات جامع و مفید به مخاطبان در مورد محصولات
  • تداوم یادگیری در زمینه بازاریابی و درس گرفتن از تجربیات

نمونه‌هایی از بازاریابی واسطه‌ای در کسب و کارهای آنلاین

بازاریابی واسطه‌ای در دنیا بخصوص کشورهای توسعه یافته یک روش جاافتاده و مرسوم است ولی در ایران آن طور که باید متداول نیست. ولی با توجه به روندهای در جریان، پیش‌بینی می‌شود این نوع بازاریابی به مرور در ایران هم فراگیر شود.

کسب و کارهای محدودی در ایران وجود دارند که هرکدام با شرایط ویژه خود این خدمات را ارائه می‌دهند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود.

دیجیکالا

یکی از فروشگاههای معتبر که در این زمینه خدمات ارائه می‌کند، فروشگاه دیجیکالا است که اخیرا فعالیت خود را در این زمینه شروع کرده است.

شما با عضویت در سیستم همکاری در فروش این شرکت می‌توانید براساس شرایط عنوان شده در قرارداد فعالیت کرده و کسب درآمد کنید.

می مارکت

می مارکت فروشگاه اینترنتی دیگری است که در زمینه همکاری در فروش فعالیت کرده و خدمات ارائه می‌دهد.

اسنپ

کسب و کار دیگری که در این زمینه خدمات ارائه می‌کند، تاکسی اینترنتی اسنپ هست. با این تفاوت که نحوه فعالیت اسنپ در این زمینه نسبت به روش گفته شده کمی متفاوت است.

در این روش یک کد به هر مشترک اختصاص داده می‌شود و در صورتی که افرادی هنگام ثبت نام این کد را وارد کنند، امتیازات و یا تخفیفات ویژه‌ای برای صاحب حساب کاربری ارائه می‌شود.

با جستجو در فضای وب می‌توانید نمونه‌های دیگری از این نوع بازاریابی را با شرایط متنوع بیابید.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *