روش‌های کسب درآمد با بازاریابی محتوا: بازاریابی واسطه‌ای

بازاریابی واسطه‌ای

در پست قبلی با موضوع روش‌های کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی و تولید محتوا، ۱۵ روش کسب درآمد از طریق بازاریابی محتوا یا بازاریابی دیجیتال معرفی شد.

در ادامه قصد دارم طی سلسله مطالبی هرکدام از این روش‌ها را به‌تفصیل توضیح داده و مزایا و معایب هر روش را به‌طور کامل ارائه کنم.

این پست به روش بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) که با عناوین بازاریابی واسطه‌ای، بازاریابی پورسانتی، بازاریابی درصدی، بازاریابی کمیسیونی، بازاریابی معرف و بازاریابی رابطه‌ای نیز شناخته می‌شود، اختصاص یافته و توضیحات کاملی در مورد آن داده خواهد شد. در این نوشته و نوشته‌های بعدی عنوان بازاریابی واسطه‌ای را برای این نوع بازاریابی به کار خواهم برد.

تعریف بازاریابی واسطه‌ای

بازاریابی واسطه‌ای یکی از روش‌های متداول کسب درآمد در فضای اینترنت است که از طریق معرفی محصولی خاص به مخاطبین و دریافت درصدی از محل فروش آن انجام می‌شود.

در این روش شما با توجه به فضایی که در اینترنت در اختیار دارید و این فضا می‌تواند یک وبلاگ یا وب‌سایت، یک صفحه اینستاگرام، کانال تلگرام و یا هر کانال ارتباطی دیگری باشد، محصولی از یک فروشنده را عرضه کرده و با روش‌های خاص خودتان مخاطب را ترغیب به خرید آن محصول می‌کنید.

روش‌های ترغیب به خرید هم می‌توانند متفاوت باشند. ازجمله اینکه شما با قرار دادن بنری در گوشه‌ای از صفحات وبلاگتان و یا نوشتن پستی مستقل برای بررسی کالای موردنظر می‌توانید این کار را انجام دهید.

وقتی‌که مخاطب تصمیم به خرید گرفت، شما با استفاده از لینک اختصاصی که قبلاً دریافت کرده‌اید، مخاطبتان را به صفحه فروش آن محصول هدایت می‌کنید.

درصورتی‌که عملیات خرید با موفقیت انجام شود، با توجه به توافق قبلی صورت گرفته بین شما و فروشنده و قرارداد منعقدشده، درصدی از مبلغ پرداختی به‌حساب شما واریز می‌شود.

البته روش دیگری هم برای این نوع بازاریابی وجود دارد که در آن با دریافت کد معرفی از طریق وب‌سایت و یا اپلیکیشن فروش محصول و ارائه آن به دوستان و آشنایان برای وارد کردن آن در هنگام ثبت‌نام، از امتیازات ویژه آن برخوردار می‌شوید.

این روش یکی از آسان‌ترین و فراگیرترین روش‌های کسب درآمد از طریق اینترنت است. البته فرد بازاریاب هرچقدر که در تولید محتوای مرتبط متخصص و خبره باشد، طبیعتاً بازاریابی بهتری انجام خواهد داد و درنتیجه می‌تواند درآمد بیشتری از این روش کسب کند.

اولین بازاریابی واسطه‌ای

بسیاری از افراد آمازون و جف بزوس را به‌عنوان اولین استفاده‌کننده از این نوع بازاریابی می‌شناسند. درحالی‌که این نوع بازاریابی اولین بار توسط  William J. Tobin در سال ۱۹۸۹ مورداستفاده قرار گرفت. (+ +)

نکاتی در مورد بازاریابی واسطه‌ای

در ادامه مواردی را که در استفاده از بازاریابی واسطه‌ای مهم است، به‌صورت خلاصه توضیح خواهم داد.

۱. با فروشندگان و شرکت‌های معتبر همکاری کنید

با توجه به اینکه این نوع فعالیت‌ها در فضای وب به میزان زیادی بر اساس اعتماد متقابل انجام می‌شوند، به همین دلیل باید وسواس و احتیاط بیشتری به خرج داد.

فروشندگان اینترنتی و وب‌سایت‌های متعددی با سوءاستفاده از رواج بازاریابی واسطه‌ای در فضای وب به کلاه‌برداری از این طریق می‌پردازند. به این صورت که با ادعای پرداخت پورسانت‌های بالا در ازای فروش محصول موردنظرشان، افراد زیادی را به تبلیغ ترغیب کرده و درنهایت هیچ پولی بابت کمیسیون فروش محصول پرداخت نمی‌کنند.

به این نکته دقت کنید که کسب درآمد یک‌شبه در این کار امکان‌پذیر نیست و این یک کار بلندمدت و زمان‌بر است. بنابراین اگر کسی به شما قول کسب درآمد بالا در مدتی کوتاه را داد، در خصوص بستن قرارداد با این فرد یا شرکت، کمی بیشتر تأمل و تحقیق بکنید.

۲. سعی کنید در یک زمینه تخصصی فعالیت کنید

برای انجام بازاریابی واسطه‌ای در وبلاگ و یا فضای اختصاصی خودتان سعی کنید در یک زمینه خاص و برای محصولات مرتبط با آن زمینه بازاریابی بکنید.

به نظر می‌رسد درصورتی‌که بخواهید همه نوع محصول در هر زمینه‌ای را در فضای اختصاصی خودتان به فروش برسانید، مخاطب در بلندمدت به شما اعتماد نخواهد کرد.

درصورتی‌که زمینه انتخابی مرتبط با تخصص شما باشد، استقبال مخاطب نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال درصورتی‌که وب‌سایتی در مورد آموزش موسیقی دارید، به‌احتمال‌زیاد از فروش آلات موسیقی و تجهیزات مرتبط در این وب‌سایت استقبال خوبی به عمل خواهد آمد.

۳. سعی کنید یک وب‌سایت برای خودتان داشته باشید

اگرچه بازاریابی واسطه‌ای از طریق پلتفرم‌های مختلف هم می‌تواند به نتایج خوبی منتهی شود ولی توصیه من این است که وب‌سایت خودتان را داشته باشید و این کار را در فضای کاملاً اختصاصی خودتان انجام دهید.

۴. از سئو غافل نشوید

با توجه به وجود پتانسیل بالای موتورهای جستجو در هدایت مشتریان بالقوه به وبلاگ/وب‌سایت شما، بحث سئو از اهمیت خاصی برخوردار است.

این موضوع به مقدار زیادی به نوع محصولی که برای آن بازاریابی می‌کنید و زمینه تخصصی مربوطه مرتبط است. ولی به‌هرحال باید با یادگیری تکنیک‌های سئو و توجه کردن به کلمات کلیدی مرتبط بتوانید مخاطبان را از طریق موتورهای جستجو به وبلاگتان/وب‌سایتتان هدایت کنید.

در صورت عدم رعایت تکنیک‌های سئو و توجه نکردن به این مسئله، میزان درآمدتان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

۵. سعی کنید محتوای مناسب تولید کنید

در صورت رعایت موارد گفته‌شده و حضور مخاطب برای آشنایی با محصول در وبلاگ/وب‌سایت شما، لازم است که محتوای ارائه‌شده موردتوجه مخاطب قرارگرفته و او را در سایت ماندگار کند.

شرایط لازم برای چنین محتوایی این است که باصداقت و به‌صورت کاملاً شفاف و واضح نوشته شود و به‌خوبی به نکات مهم اشاره شده و موارد لازم به‌صورت کامل توضیح داده شوند.

در این صورت احتمال انجام خرید به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

وضعیت بازاریابی واسطه‌ای در ایران

به نظر می‌رسد نسبت به کشورهای توسعه‌یافته، این نوع بازاریابی هنوز در ایران به‌خوبی جا نیفتاده و رونق نگرفته است و تنها در بعضی زمینه‌ها نظیر فروش دامنه، هاست و کسب‌وکارهای اینترنتی محدود این بازاریابی وجود دارد.

اخیراً دیجیکالا اعلام کرده است که قصد ورود به این عرصه را دارد و شرایط همکاری را نیز در دیجیکالامگ اعلام کرده و حتی ثبت‌نام از بازاریابان هم صورت می‌گیرد.

ترویج این نوع بازاریابی اینترنتی می‌تواند به نفع عرضه‌کنندگان، بازاریابان و خریداران تمام شود. این کار با افزایش میزان فروش عرضه‌کنندگان باکیفیت، اشتغال‌زایی برای بازاریابان اینترنتی خبره و کار بلد و درنهایت آشنایی خریداران با محصولات مرغوب اتفاق خواهد افتاد.

در پست بعدی مربوط به کسب درآمد با بازاریابی محتوا سعی خواهم کرد مزایا و معایب این نوع بازاریابی و همچنین عوامل موفقیت و یا شکست در بازاریابی واسطه‌ای را به همراه معرفی برخی کسب‌وکارهای ایرانی فعال در این زمینه ارائه کنم.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

روش‌های کسب درآمد با بازاریابی محتوا: مزایا و معایب بازاریابی واسطه‌ای

دلایل اصلی دیده نشدن محتوا توسط گوگل

۸ مهارت لازم برای شروع وبلاگ نویسی

میکروبلاگینگ چیست؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *