مدل ذهنی وکیل مدافع شیطان در تصمیم‌گیری

چارلی مانگر در جایی گفته بود:

من اگر به استدلال‌ها و نظرات مخالف یک عقیده بهتر از خود آن عقیده آشنایی نداشته باشم، هرگز در طرفداری از آن عقیده سخن نخواهم گفت.

و این یعنی قرار گرفتن در موقعیت وکیل مدافع شیطان قبل از اخذ تصمیم در طرفداری از یک موضع یا دیدگاه.

مدل ذهنی وکیل مدافع شیطان یعنی قرار گرفتن در سمت مخالف یک نظر یا عقیده در حالی که هیچ مخالفتی با آن نظر یا عقیده نداشته باشید.

یکی از روش‌های متداول برای انجام این کار و به‌کارگیری این مدل ذهنی، نوشتن انواع دلایل و شواهد در مخالفت با یک تصمیم یا عقیده است. اگر این کار به‌صورت گروهی و با مشورت افراد مختلف انجام شود، نتیجه‌ی جامع‌تر و کامل‌تری به همراه خواهد داشت و به‌کارگیری این روش اثربخش‌تر خواهد بود.

به‌کارگیری مدل ذهنی وکیل مدافع شیطان در موقعیت‌های گوناگون باعث خواهد شد با نقاط ضعف و قوت موضع مقابل به‌خوبی آشنا شویم و از طرفی نقاط ضعف و قوت موضع موافق هم به‌خوبی برایمان روشن شود. با این کار احتمال دستیابی به یک تصمیم و دیدگاه درست‌تر و اصولی‌تر و همچنین امکان دفاع بهتر از آن دیدگاه در برابر مخالفان آن میسر خواهد بود.

ازاین‌رو به نظر می‌رسد یکی از اولین گام‌ها قبل از اتخاذ هر تصمیمی و پذیرش هر نظر و عقیده‌ای، قرار گرفتن در جایگاه وکیل مدافع شیطان و ارائه تمام نظرات و دیدگاه‌های مخالف با آن نظر و عقیده و در نهایت پذیرش آن با تسلط کامل به نظرات مخالفان باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

اثر نتیجه معکوس یا اثر پس‌زدگی (Backfire Effect)

مدل ذهنی داستان سوم

مدل ذهنی تیغ اوکام یا اصل اختصار تبیین

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *