عواملی که مانع از تغییر و بهبود در رفتار ما هستند

در بسیاری از موقعیت‌های فردی، گروهی و سازمانی، تغییر و بهبود رفتار به حلقه گم‌شده زنجیره رشد و پیشرفت و موفقیت تبدیل شده است. تغییر همان رفتارهایی که در گذر زمان و در ذهن ما انسان‌ها به شکلی ذاتی و درونی درآمده‌اند. اما مشکل زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بفهمیم چنین تغییری، کاری هست دشوار و نیازمند تلاشی آگاهانه و پیوسته. آنچه در گام اول غلبه بر این مشکل ضروری به نظر می‌رسد، آشنایی با عواملی هست که مانع از تغییر رفتار می‌شوند.

این عوامل عبارتند از:

۱. عادت به وضع موجود

بسیاری از اوقات ما صرفاً به این دلیل که به وضع موجود عادت کرده‌ایم و تا حدی از آن رضایت داریم، مانع از این می‌شود که به سمت تغییر و اصلاح رفتارهای همیشگی خود برویم. در واقع این کار بیش از آن‌چه در واقع هست برایمان دشوار و نشدنی به نظر می‌رسد.

۲. ریسک‌گریزی

ما در حال حاضر در هر موقعیت و شرایطی که قرار داریم، یک سری دارایی‌ها را چه مادی و چه معنوی در طول زمان تصاحب کرده‌ایم که اکنون ترس از دست دادنشان را داریم. به همین خاطر به نظرمان می‌رسد هر تغییری در شرایط و رویکرد فعلی خودمان یک ریسک و خطر برای این داشته‌ها محسوب می‌شود. این نوع نگاه باعث می‌شود ترجیح دهیم در حال حاضر (که معمولاً هم این حال حاضر نامحدود و تمام‌نشدنی هست) هیچ تغییری در شرایط ایجاد نکنیم تا احیاناً چیزی از دست ندهیم.

۳. نتایج نامعلوم و غیرقطعی

دست به تغییر و اصلاح زدن برای ما همچون گام برداشتن در مسیری جدید و ناشناخته است و این ناشناختگی و جدید بودن، با نتایجی نامعلوم و غیرقطعی همراه است. در حالی که ما در حال حاضر در شرایط قطعیت و وضوح و به دور از ابهام در حال گذران زندگی عادی خویش هستیم.

به همین خاطر و برای فرار از درد و فشار ابهام و عدم قطعیت، ترجیح می‌دهیم تغییری را که چندان ضروری و حیاتی به نظر نمی‌رسد، در خودمان ایجاد نکنیم.

فارغ از این سه دلیلی که برشمرده شد، تا زمانی که ما با میل و رغبت در جهت اصلاح و بهبود رفتارهای خویش حرکت نکنیم، موفقیت و تغییرات مثبت چندانی در انتظارمان نخواهد بود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

کاستن از سرعت تفکر، راهکاری برای هوشمندی بیشتر

من هم گاهی خسته می‌شوم و اشتیاقم کمتر می‌شود…

تجربه‌های ناخودآگاه چگونه باعث آسیب دیدن ما می‌شوند؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *