دلیل منتشر نکردن لیست کتابهایی که خوانده‌ام

من تا جایی که بتوانم سعی می‌کنم اوقات مشخصی از روز را به خواندن کتاب اختصاص دهم و اتفاقاً لذت‌بخش‌ترین لحظات یک روزم با کتابخوانی شکل می‌گیرند؛ اما تاکنون آنقدری که خودم می‌خواسته‌ام و دوست داشته‌ام، نتوانسته‌ام مطالعه کنم. به نظرم هر چه خوانده‌ام کم است و آن‌هایی را هم که خوانده‌ام درست‌وحسابی نفهمیده‌ام و درک نکرده‌ام.

افراد زیادی هستند که در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی تعداد و لیست کتاب‌هایی را که خوانده‌اند منتشر می‌کنند. گودریدز هم فضایی اختصاصی برای این کار است.

به نظرم به اشتراک‌گذاری لیست کتابهایی که خوانده شده، معرفی آن‌ها و انتشار مطالب آموخته شده و یا خلاصه‌ای از محتوای آن، کاری ارزشمند و تأثیرگذار است و می‌تواند برای مخاطبان مفید واقع شود. همچنین شاید باعث ترویج فرهنگ کتابخوانی و تشویق دیگران به مطالعه بشود.

من هم چند باری تصمیم گرفته‌ام لیستی از کتابهایی که مطالعه کرده‌ام و یا مطالعه می‌کنم در اینجا منتشر کنم و یا صفحه‌ای مستقل در وبلاگم برای آن اختصاص دهم. ولی نتوانستم خودم را برای انجام این کار راضی کنم.

برای این کار باید یکی‌یکی اسم کتابها را یادداشت می‌کردم و مشخصاتشان را می‌نوشتم. باید همه کتابهایی را که خوانده‌ام در مقابل خودم جمع می‌کردم و مدام ورق می‌زدم و جلدشان را نگاه می‌کردم. باید فهرست دقیق درمی‌آوردم.

وقتی خواستم این کار را بکنم، ترسیدم. ترس از اینکه مبادا با فهرست کردن اسم چند کتاب و نگاه کردن به جلد آن‌ها توهم دانایی به من دست دهد. مغرور شوم و احساس کنم که خیلی می‌فهمم. احساس کنم که خیلی مطالعه کرده‌ام و بیش از دیگران حالی‌ام هست.

این توهم برای من ترسناک است. به نظرم می‌تواند مرا به سمت سقوط ببرد و باعث شود که هرروز به نادانی خودم افتخار کنم و اندک دانسته‌هایم در چشم خودم زیاد جلوه کنند.

این توهم باعث دوری از مطالعه خواهد شد. این توهم من را به سمت پرتگاه خواهد برد.

ازاین‌رو از انتشار فهرست کتابهایی که خوانده‌ام، منصرف شدم ولی تصمیم گرفته‌ام بیشتر از قبل در مورد کتابهایی که می‌خوانم برایتان بنویسم.

بیشتر از آموخته‌هایم از کتاب‌ها با شما حرف بزنم. شاید فصلی از یک کتاب را بخوانم و پستی در موردش بنویسم.

در این مسیر نظرات و راهنمایی‌های شما باعث خواهد شد برای مطالعه کتابها و مقالات بیشتر در مورد موضوع موردنظر ترغیب شوم و در نتیجه بیشتر یاد بگیرم؛ همچنین باعث خواهد شد که از شما هم بیاموزم و این برای من لذت‌بخش است.

بنابراین از این به بعد یادداشت‌های بیشتری از آموخته‌های مطالعاتی‌ام منتشر خواهم کرد تا شما را هم در جریان کتابهایی که می‌خوانم قرار دهم.

 

پیشنهاد می‌کنم مطالب زیر را هم مطالعه کنید:

کسانی که از همنشینی با آنان ترس دارم

اندر مزایای مطالعه آثار داستانی

دلیل اصلی ناامیدی و دلسری ما از پیشرفت در یک زمینه خاص

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

8 دیدگاه

  1. به قول بزرگی می گفت می ترسم ریا بشه ولی به نظرم گفتن از کتاب سود دوجانبه باره هم باعث تقویت و یادآوری می شه هم ترغیب دوستانه هم آموزشیست موفق باشید

    1. حرفات رو قبول دارم رضاجان،
      برای همین هم سعی می‌کنم از این به بعد بیشتر در مورد مطالب و کتابهایی که می‌خونم مطلب بنویسم.
      همونطوری که تو می‌نویسی.
      نوشته‌هات خیلی خوب و تامل‌برانگیزن،
      پیگیر مطالب وبلاگت خواهم بود.
      موفق باشی.

  2. افرادی دچار توهم دانایی هستند که در درون خود چیزی برای گفتن و ارائه ندارند و سوادشان محدود به چند جمله و کتاب هست که خوانده اند. شما بعد از گذشت بیش از یک سال و انتشار این حجم از مقالات و اطلاعات برای مخاطب هایتان فردی ثابت شده هستید.
    به نظر من اگر کتاب معرفی کنید از دو جهت برای مخاطبین ارزشمند خواهد بود، اولا کسانی که به موضوع علاقمند شده اند راحتتر میتوانند موضوع را پیگیری و مطالعه کنند و دوما در تائید پست قبلتر که گفته بودید با طرز تفکر شما بیشتر آشنا می شوند.

    1. مهرداد عزیز،
      ممنونم از لطفت،
      به نظرم توهم و خودبزرگ‌بینی نه تنها برای فرد تازه‌کاری مثل من بلکه برای هر کسی حتی باسوادترین اشخاص هم می‌تواند اتفاق بیفتد.
      پس باید حواسم باشد تا گرفتار این دام نشوم.
      البته همانطور که در انتهای نوشته هم اشاره کرده‌ام، لیست کتاب منتشر نخواهم کرد ولی از این به بعد آموخته‌هایم از هر کتاب را به همراه لینک خرید و یا معرفی آن کتاب در وبلاگم قرار می‌دهم.
      امیدوارم برای مخاطبین و دوستان عزیزم مفید واقع شود.
      همچنان منتظر لینک وبلاگت هستم.
      موفق باشی.

        1. زنده باد مهرداد علائی کاردرست،
          خیلی خوشحال شدم،
          همچنین ممنونم از این همه لطفی که به من داری و امیدوارم لایق این همه محبت باشم.
          همواره پیگیر مطالب و نوشته‌هات خواهم بود.
          موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *