سندروم ایمپاستر یا سندروم متقلب

اگر شما هم گاهی گرفتار این احساس می‌شوید که دوستان و اطرافیانتان در نگاه به موفقیت‌ها و دستاوردهایتان دچار بزرگ‌نمایی شده‌اند و بیشتر چیزهایی که آنها به‌عنوان نتایج تلاش‌ها و زحمات شما می‌بینند، چیزی جز نتیجه شانس و بخت و اقبال نبوده، احتمالاً دچار سندروم ایمپاستر هستید.

سندروم ایمپاستر با خود ترس از برافتادن پرده‌ها و فاش شدن واقعیت‌ها و عیان شدن تقلب‌هایی که فرد مرتکب شده، به همراه دارد. درحالی‌که در عمل هیچ تقلبی صورت نگرفته و این صرفاً خود فرد است که فکر می‌کند، موفقیت‌هایی نه‌چندان قابل توجه و بزرگ به دست آورده و استحقاق این همه تعریف و تمجید و رسیدن به جایگاهی بالا را نداشته است.

به نظر می‌رسد اکثر افراد جامعه حداقل در مقاطعی از زندگی شخصی و شغلی خود گرفتار این سندروم شده باشند.

هر کسی که سندروم ایمپاستر را تجربه می‌کند، موفقیت‌های خود را نادیده می‌گیرد و آنها را صرفاً نتیجه شانس و بخت و اقبال تلقی کرده و بر شکست‌ها یا ترس از شکست‌های خود متمرکز می‌شود. چنین تمرکزهایی ممکن است به استرس، اضطراب و در نهایت رفتارهای منفی همچون فشار بیش از حد بر خود، کمال‌گرایی، پرخاشگری و شاید اعتراف به شکست منجر شود.

برای غلبه بر این سندروم و جلوگیری از عوارض و آسیب‌های آن می‌توان این کارها را انجام داد:

  • توجه به این نکته که سندروم ایمپاستر یک سندروم همه‌گیر است و خیلی از افراد موفقی که ما می‌شناسیم حداقل در مقاطعی از زندگی خویش گرفتار آن بوده‌اند.
  • توجه به این مسئله که درصورتی‌که ما از ناحیه امن خودمان خارج شویم، احتمال شکست‌های کوچک وجود دارد و نباید از آنها ترسید بلکه می‌توان آنها را به‌عنوان فرصت‌های جدیدی برای یادگیری دید.
  • ارتباط گرفتن با دوستان و افراد موفقی که روزی دچار سندروم ایمپاستر بوده‌اند و یا در حال حاضر این سندروم را تجربه می‌کنند و حرف‌زدن با آنان در مورد این مسئله.

به نظر می‌رسد آگاهی از این مشکل و تلاش در جهت غلبه بر آن بتواند تأثیر مثبتی بر نگاه ما به موفقیت‌ها و توانمندی‌های واقعی‌مان داشته باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سطح دانش خودتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ | اثر دانینگ – کروگر

عدالت توزیعی یا عدالت رویه‌ای؟

بازی اولتیماتوم یا بازی آخرین پیشنهاد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *