سالی که گذشت، مسیری که پیمودم، آینده‌ای که در پیش است

الان که در حال نوشتن این یادداشت هستم، کمتر از یک ساعت تا تحویل سال نو مانده. در سالی که گذشت، اتفاقات تلخ‌وشیرین بسیاری رخ داد و بی‌شک تلخی‌ها بیشتر از هر سال دیگری بر شیرینی‌ها می‌چربید.

در مورد تلخی‌های یک سال گذشته، دیگران بسیار نوشته و گفته‌اند و به نظرم چندان خوشایند نباشد که من هم دوباره شروع کنم به نوشتن و گفتن از این ناخوشی‌ها و زنده کردن خاطراتی تلخ که ناگزیر از به فراموشی سپردن آنها هستیم. عزیزان و بزرگان زیادی را در این سال از دست دادیم. امیدوارم که در سال جدید کمتر شاهد چنین تلخی‌هایی باشیم.

هر سالی که می‌گذرد بیشتر از سال قبل به این موضوع واقف می‌شوم که زندگی همان رنج است و ناخوشی؛ و سرشار از رویدادهایی که خارج از کنترل ما هستند و آزاردهنده؛ و بهترین اتفاقی که برای هر کسی در این دنیای پر از رنج می‌تواند بیفتد این است که خود بتواند رنج خویش را انتخاب کند؛ به رنجی که می‌کشد معنا ببخشد و آن را با یک ساختن همراه کند. در این صورت رنج‌های حاصل از این تلاش و کوشش برای او لذت‌بخش خواهند بود.

این ساختن می‌تواند ساختن لانه‌ای کوچک باشد برای پرنده‌ای بی‌پناه در همین حوالی یا بنیان گذاشتن سازمانی بزرگ که برآورنده بخشی از نیازهای هزاران انسان است. به هر حال اگر روزها و لحظاتمان را با چنین ساختن‌هایی همراه کنیم، زندگی بامعناتری خواهیم داشت و گذراندن لحظه‌لحظه چنین زندگانی‌ای برایمان لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

هر سالی که می‌گذرد، بیشتر از سال‌های قبل به این نتیجه می‌رسم که من بسیار ناچیزتر از آن هستم که در گستره عالم بخواهم به حساب آیم و فانی‌تر از آنچه بخواهم وزنی برای خودم در میان رویدادها و تحولات زمینی و فرازمینی قائل شوم.

به هر حال یادآوری این ناچیز بودن و گوشزد کردن گاه‌وبی‌گاه این نکته که قرار هست به‌زودی بمیرم، می‌تواند باعث در پیش گرفتن زندگی آگاهانه‌تر و غنی‌تری شود. هرچند اگر این یادآوری‌ها با این نتیجه همراه شوند که قرار است من فقط و فقط عاملی برای تغییر رو به بهبود خودم باشم و روزبه‌روز بیشتر از روز قبل انتخاب‌ها، تصمیم‌ها و رفتارهایم را اصلاح کنم، در این صورت آرامش بیش از پیش بر زندگی‌ام حاکم خواهد شد.

آنچه گفتم و نوشتم، چیزهایی هستند که در تلاش هستم روزبه‌روز عمیق‌تر از روز قبل به آنها اعتقاد پیدا کنم و به اثربخش‌ترین شکل ممکن در زندگی‌ام جاری سازم.

سال گذشته علی‌رغم تلخی‌ها، دشواری‌ها و ناخوشی‌ها، برای من از لحاظ دستیابی به اهداف فردی سالی پربار و تا حد زیادی رضایت‌بخش بود. به نظر خودم حداکثر بهره را از زمان‌هایی که در اختیار داشتم، بردم و به بخش زیادی از اهدافی که داشتم، دست یافتم.

در سالی که گذشت توانستم بیش از یک‌صد کتاب مطالعه کنم که بعضی از این کتاب‌ها را دو بار و حتی سه بار خواندم. نود و دو کتاب از این کتاب‌ها را در همین وبلاگ معرفی کردم و بخش‌هایی از آنها را برای شما هم روایت کردم.

اگر بخواهم سه کتاب از این کتاب‌ها را انتخاب کرده و برای چندمین بار مطالعه کنم، این انتخاب‌ها عبارت خواهند بود از:

در سیصد و شصت و شش روز گذشته، سیصد و شصت و شش یادداشت نوشتم و منتشر کردم که این کار هم جزو روال‌های لذت‌بخش روزانه‌ام بود. دوست‌داشتنی‌ترین یادداشت‌ها هم شامل آنهایی می‌شد که درباره کتاب‌ها بودند و چیزهایی که یاد گرفتم.

در دوازده ماهی که گذشت نزدیک دویست و پنجاه ساعت پادکست گوش دادم که این هم یک رکورد جدید برای من بود. پادکست‌ها شامل موضوعات مختلفی می‌شد اما از میان همه آنها، به نظرم بیشترین زمان صرف این سه پادکست شد:

در کنار همه محتواهایی که مصرف کردم و نکاتی که در یک سال گذشته آموختم، به نظرم مطالعه یک کتاب بیش از همه کتاب‌ها، پادکست‌ها و وبلاگ‌ها برای من آموزنده و لذت‌بخش بود و به همین دلیل توصیه می‌کنم، شما هم سعی کنید حداقل یک بار این کتاب را بخوانید.

با توجه به انگلیسی بودن کتاب، شاید مطالعه آن برای بعضی‌ها سخت و کمی زمان‌بر باشد، اما مطمئناً، آنچه با مطالعه این کتاب به دست خواهید آورد، ارزش زمان و انرژی صرف‌شده را خواهد داشت.

کتابی که در ادامه فایل آن را برای دانلود قرار می‌دهم، کتابی است از Eric Jorgenson با نام The Almanack of Naval Ravikant.

این کتاب ارزشمند روایتگر مدل ذهنی جذاب و افکار بزرگ فردی موفق به نام ناوال راویکانت هست که باوجود بزرگ شدن در یک خانواده بسیار فقیر هندی، توانسته به فردی بسیار موفق و تأثیرگذار در سطح جهانی تبدیل شود.

دانلود نسخه PDF

دانلود نسخه EPUB

دانلود نسخه MOBI

در انتها، آرزو می‌کنم سال جدید، سالی پر از آرامش، موفقیت و شادکامی برای تک‌تک شما دوستان و همراهان عزیزم در این وبلاگ باشد. امیدوارم امسال همچنان در کنار هم هر چه بیشتر یاد بگیریم، رشد کنیم و بتوانیم به اهداف بزرگ و ارزشمندی که انتخاب کرده‌ایم، دست یابیم.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

  1. سلام و روز به خیر
    سال نو شما مبارک باد.
    تقریبا از اواسط سال گذشته با سایت شما آشنا شدم و چک کردن و یاد گرفتن و لذت بردن روزانه از مطالب ارزشمندتون جز برنامه اول صبحم شده.
    خسته نباشید.
    ممنون باعث به اشتراک گذاشتن مطالب عالیتون.

    1. سلام حسن‌جان،
      خیلی ممنونم از لطف و محبتت،
      پیام‌های دلگرم‌کننده دوستانی چون تو یکی از انگیره‌های اصلی من برای نوشتن در این خانه کوچک دیجیتالی هست.
      امیدوارم در این مسیر همواره همراه من باشی و با پیام‌هایی که می‌گذاری، خوشحالم کنی.

  2. سلام. مثل همیشه یک یادداشت پربار و عالی. سال نو را به شما تبریک عرض می کنم و امیدوارم در سال پیشرو روزگار بر وفق مرادتان باشد و بیش از پیش از یادداشت های سحر انگیز و متعالی شما سود ببریم. خصوصا برای کسی مثل من که در ابتدای راه است. ایام به کام!

    1. سلام دوست عزیز،
      ممنونم از لطفتون، امیدوارم شما هم سال پرباری داشته باشین.
      شما یکی از همراهان خوب و فعال من در سال گذشته بودین. امیدوارم چنین همراهی‌هایی در سال جدید هم ادامه پیدا کنن تا در کنار هم بتونیم روز به روز بیشتر رشد کنیم و به اهداف بزرگ و ارزشمندی برسیم.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *