سؤال از دن اریلی | شروع از میانه راه

گاهی اوقات وقتی قرار هست مسیری دشوار را طی کنیم که زمان زیادی هم طول خواهد کشید، برداشتن اولین گام و شروع حرکت، کاری هست بسیار سخت که نیاز به انگیزه و صرف توان زیادی دارد. اما شاید اگر بتوانیم اقداماتی را که برای یافتن بهترین مسیر و  جمع‌آوری اطلاعات صرف کرده‌ایم جزو بخش اولیه مسیر در نظر بگیریم، شروع کار برایمان آسان‌تر باشد. این روشی است که دن اریلی آن را به یک منتور پیشنهاد داده.

پرسش

دن عزیز،

من منتور یک دانش‌آموز دبیرستانی هستم که دارد به رفتن به دانشگاه فکر می‌کند. او بعد از اینکه در یک جلسه مشاوره شرکت کرد، معلوم شد که در مورد تمام کارهایی که باید انجام دهد، دچار سردرگمی شده. او به خاطر پیچیدگی موجود احساس دلسردی می‌کند و کار سختی برای شروع دارد. من چه کاری برای انگیزه دادن به او می‌توانم انجام دهم؟

پاسخ

فرایند پذیرش در دانشگاه می‌تواند بسیار گیج‌کننده و طاقت‌فرسا باشد و وقتی که ما غرق آن می‌شویم، ادامه آن بسیار سخت می‌شود. چون هر گامی که ما ممکن است برداریم، در مقایسه با کل راهی که در پیش داریم، بسیار کوچک و ناچیز به نظر می‌رسد.

مقابله با این احساس ناچیز بودن اقدامات، می‌تواند درک شما را از پیشرفت تغییر دهد. یک مطالعه، این ایده را از طریق خرید قهوه نشان داد. به بعضی از مشتریان کارت‌هایی با ده جای پانچ داده شد که برای خرید ده عدد قهوه بود. این مشتریان اگر ده عدد قهوه می‌خریدند، با ارائه کارت علامت‌گذاری‌شده خودشان یک قهوه رایگان دریافت می‌کردند.

محققان دریافتند مشتریان هر چه به قهوه رایگاه نزدیکتر می‌شدند، قهوه‌های بعدی را با سرعت بیشتری خریداری می‌کردند. آن‌ها همچنین متوجه شدند که وقتی به مشتریان کارت‌هایی دوازده پانچی با دو نقطه علامت‌گذاری‌شده از قبل می‌دهند (که در واقع باید همان ده قهوه را خریداری می‌کردند تا در نهایت به قهوه رایگان می‌رسیدند)، آنها قهوه‌های خود را با سرعت بیشتری خریداری می‌کردند. این احساس که ما در حال حاضر در حال حرکت رو به جلو هستیم، به ما این انگیزه را می‌دهد که به سمت اهدافمان حرکت کنیم.

با این نکته در ذهن، تو باید به منتی خودت کمک کنی تا تمام کارهایی را که انجام داده، همچون زمانی که صرف فعالیت‌های فوق‌برنامه کرده، تلاشی که برای گرفتن نمرات خوب و به دست آوردن اطلاعات کرده، به خاطر آورد و به او بگویی که همه این گام‌ها، اقداماتی در جهت گرفتن پذیرش در دانشگاه هستند که برای برداشتن گام‌های بعدی لازم هستند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | برقراری ارتباطات بهتر با پرسیدن سؤالات متفاوت

سؤال از دن اریلی | ترغیب به اقدام از طریق پاداش یا ایجاد کمبود؟

سؤال از دن اریلی | نگرانی از تعاملاتی که با دیگران داشته‌ایم

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

  1. عالی. ممنون از زحمتتان
    منتور= راهنما/ مشاور ( اینجا: مشاور تحصیلی)
    منتی= دانشآموز ( در اینجا)

    منظورم کم ارزش کردن کار بسیار عالی شما نیست. شاید بساری از خوانندههایتان معنی ” منتور” و ” منتی” را ندارند.

    1. سلام،
      خیلی ممنون و متشکرم از دقت نظر شما و همچنین وقتی که صرف می‌کنید و تذکر می‌دین.
      واقعیت این هست که من تو هر بحثی که تو سایت متمم در موردش توضیحی داده شده باشه، به عنوان رفرنس در نظر می‌گیرم و سعی می‌کنم همون رو مبنا قرار بدم.
      برای این موضوع هم متمم تو این لینک یه توضیح در مورد ترجمه این واژه‌ها و دغدغه‌هایی که در موردشون وجود داره، ارائه داده.
      دلیل من هم برای استفاده از واژگان منتور و منتی همین مسئله هست.
      باز هم ممنونم از توجهتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *