سؤال از دن اریلی | روشی برای غلبه بر استرس قبل از یک چالش

احتمالاً برای بسیاری از شما پیش آمده که بخواهید در یک جلسه یا مصاحبه شغلی حضور پیدا کنید و چند روز قبل از این جلسه، استرس و اضطراب وجود شما را فرابگیرد به طوری که از غلبه بر آن عاجز بمانید. روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای فائق آمدن بر چنین مشکلی ارائه شده؛ دن اریلی هم یک پیشنهاد ساده به یکی از مخاطبان خویش که گرفتار چنین مشکلی بوده، ارائه کرده است که در نوع خودش جالب توجه هست.

پرسش

دن عزیز،

من یک مصاحبه شغلی در پیش دارم. به همین خاطر هفته پیش خیلی استرس داشتم و برای اینکه این مشکلم را حل کنم، بعضی وقت‌ها جلوی آینه با خودم حرف می‌زنم. چه اقدامات دیگری برای مقابله با این مشکل می‌توانم انجام دهم؟

پاسخ

گفتن این جملات به خودتان که «من متوجه شدم» یا «من برای این کار خیلی آماده هستم» یک استراتژی مرسوم برای آماده شدن برای یک چالش هست و این یک حس شهودی ایجاد می‌کند. اما سخن گفتن با خود وقتی مؤثرتر خواهد بود که شما از جایگاه سوم‌شخص با خودتان صحبت کنید: «جولیا متوجه موضوع شد.» به‌جای اینکه بگویی «من متوجه موضوع شدم.» استفاده از سوم‌شخص باعث ایجاد یک تفکیک عاطفی میان تو و رویداد استرس‌زا خواهد شد و حس دریافت پشتیبانی مشتاقانه از طرف یک دوست به تو دست خواهد داد. تحقیقات نشانگر این هستند که چنین روشی به شکل اثربخشی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند استرس خودشان را به شکل بهتر و مؤثرتری مدیریت کنند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | روشی اثربخش جایگزین دریافت بازخورد

سؤال از دن اریلی | روشی برای متعهد ماندن به یک برنامه

سؤال از دن اریلی | اگر به تعویق انداختن مانع اصلی رشدتان است

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *