سؤال از دن اریلی | روشی برای تعدیل عقاید افراطی افراد

گاهی اوقات با افرادی روبرو می‌شویم که در خصوص موضوعات مختلف چنان عقاید و دیدگاه‌های افراطی و تند و تیزی دارند که تغییر باورها و تعدیل عقاید افراطی‌شان کاری بسیار دشوار و نشدنی به نظر می‌رسد. در چنین مواقعی حتی اگر در مخالفت با آنان سخنی گفته شود، به احتمال زیاد نسبت به عقایدشان مصمم‌تر و سرسخت‌تر هم خواهند شد و در پی دفاع و توجیه آن‌ها بر خواهند آمد.

یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

من اخیراً با مطالعه یک تحقیق متوجه شدم افراد وقتی دارای عقاید افراطی هستند و ما به آنان اطلاعاتی در مخالفت با عقایدشان می‌دهیم، در واقع باعث تقویت عقاید و دیدگاه‌های افراطی آنان می‌شویم! آیا این اتفاق به معنای آن است که ما نمی‌توانیم عقاید و دیدگاه‌های افراطی آن‌ها را تغییر دهیم؟

پاسخ

تغییر عقاید مردم واقعاً دشوار است، اما همچنان می‌توان امیدوار بود. در خصوص افرادی که عقاید و دیدگاه‌های افراطی دارند، یک یافته تناقض‌آمیز نشان می‌دهد استدلال‌های شدیدتر در حمایت از عقاید افراطی، آنان را ترغیب می‌کند که مواضع متعادل‌تری بگیرند. در مقاله‌ای که در Proceedings of the National Academy of Sciences در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، Boaz Hameiri و همکارانش آزمایشی در سطح یکی از شهرهای اسرائیل برگزار کردند. این آزمایش در یک کمپین تبلیغاتی در خصوص درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطین اجرا شد. کمپین برای تغییر عقاید اسرائیلی‌های راست‌گرای مخالف صلح طراحی شده بود.

آگهی‌ها ادعاهایی پوچ در مورد مزایای افزایش تنش‌ها و مبارزات به شرکت‌کنندگان ارائه می‌دادند – برای مثال، اینکه این مبارزات و درگیری‌های بر اساس ملاحظات اخلاقی و دوستانه خیلی هم خوب هستند و به شکل‌گیری یک فرهنگ منحصربه‌فرد اسرائیلی کمک می‌کنند. نتایج نشانگر این بودند که چنین کمپینی باعث تغییر نظرات شد: بر اساس آنچه آنان گفتند و رأی‌هایی که داده شد، کسانی که دارای دیدگاه‌های راست بیشتری بودند در مقایسه با ساکنان یک شهر دیگر که در آنجا کمپین تبلیغاتی اجرا نشده بود، سازش‌پذیری بیشتری از خود نشان دادند و حمایت‌های خود را از سیاست‌های تهاجمی تا حدودی قطع کردند. محققان نتیجه گرفتند مداخله موفقیت‌آمیز بوده چون تبلیغات باعث شد مردم به شکل عمیق‌تری به عقاید و دیدگاه‌های خود بیندیشند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | سردرگمی در استفاده از روش‌های افزایش بهره‌وری

سؤال از دن اریلی | بهترین راه اعتمادسازی در کسب و کار

سؤال از دن اریلی | ناامیدی از ایجاد تغییر مثبت در دنیا

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *