تصویری از دنیای مبتنی بر هوش مصنوعی | دیدگاه مارک منسون

اخیراً مطالعه کتاب جدید مارک منسون با عنوان «اوضاع خیلی خراب است» با ترجمه سمانه پرهیزکاری از انتشارات میلکان را به پایان رساندم. روند رشد مارک منسون را در فاصله بین انتشار کتاب قبلی و این کتاب به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد. به نظرم این کتاب چه از نظر کیفیت محتوا و چه از حیث روایت و سبک نگارش بسیار بهتر از کتاب قبلی او با عنوان «هنر ظریف بی‌خیالی» هست.

به همین دلیل بی‌شک آموخته‌های مخاطب در این کتاب ارزشمندتر و اثربخش‌تر از کتاب قبلی خواهند بود.

یکی از موضوعات مهم و تأمل‌برانگیزی که مارک منسون در این کتاب به آن پرداخته، موضوع هوش مصنوعی و روند تدریجی حاکم شدن آن بر دنیای انسان‌هاست که بسیاری از بزرگان و صاحب‌نظران در زمینه تکنولوژی از این بابت اظهار نگرانی کرده‌اند.

به دلیل اهمیت این موضوع، نویسنده کتاب «اوضاع خیلی خراب هست» هم فصل انتهایی کتابش را به آن اختصاص داده است.

اما جالب‌ترین و به نظرم قابل‌تامل‌ترین بخش این فصل تصویرسازی‌ای هست که مارک منسون از عصر حاکم شدن هوش مصنوعی بر زندگی انسانی انجام داده است.

در ادامه، این بخش از فصل انتهایی کتاب را برایتان نقل خواهم کرد:

هوش مصنوعی به جایی می‌رسد و هوشش آن‌چنان بر هوش ما برتری می‌یابد که دیگر قادر به درک رفتارش نخواهیم بود. ماشین‌ها به دلایلی که ما نمی‌دانیم، سوارمان خواهند کرد و ما را به مکان‌هایی خواهند برد که خودمان از وجودشان بی‌اطلاع بوده‌ایم. ناخواسته داروهایی دریافت خواهیم کرد، آن هم برای بیماری‌هایی که اصلاً از ابتلا به آن‌ها خبر نداشته‌ایم. احتمالاً به جایی خواهیم رسید که در آن، بچه‌هامان مدرسه‌شان را عوض می‌کنند، ما شغلمان را تغییر می‌دهیم، سیاست‌های اقتصادی یک‌باره عوض می‌شوند و دولت‌ها قوانین اساسی‌شان را بازنویسی می‌کنند، و هیچ‌یک از ما دلایل آن را به طور کامل درک نمی‌کنیم، بلکه صرفاً آن‌ها را می‌پذیریم. ذهن‌های عقلانی‌مان زیادی کند خواهند شد، و ذهن‌های عاطفی‌مان زیادی ناپایدار و خطرناک. همان‌طور که آلفا زیرو ظرف تنها چند ساعت استراتژی‌هایی را ابداع کرد که بزرگ‌ترین مغزهای شطرنج هم نمی‌توانستند آن را پیش‌بینی کنند، هوش مصنوعی پیشرفته ممکن است جامعه و جایگاه‌های ما در آن را طوری تغییر دهد که تصورش را هم نمی‌توانیم بکنیم.

آن وقت دوباره به همان جایی برمی‌گردیم که از آن آمده بودیم: پرستش نیروهای غیرممکن و غیرقابل درکی که به ظاهر سرنوشت ما را کنترل می‌کنند؛ همان‌طور که انسان‌های بدوی برای باران و آتش پیش خدایانشان دعا می‌کردند. همان‌طور که آن‌ها قربانی می‌کردند، هدایایی می‌آوردند، آیین‌هایی ابداع می‌کردند، و رفتار و ظاهرشان را تغییر می‌دادند تا الطاف و عنایات خدایان طبیعت شامل حالشان شود، ما هم این کار را خواهیم کرد. اما به‌جای خدایان بدوی، ما به پیشگاه خدایان هوش مصنوعی خواهیم رفت.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

کتابهای پیشنهادی مارک منسون برای مطالعه

جملات برگزیده از کتاب « هنر ظریف بی خیالی »

عبدالحسین آذرنگ و اهمیت خودآموزی در شروع کار حرفه‌ای

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

3 دیدگاه

    1. سلام حسین‌جان،
      من هم مدتی بود که خریده بودمش و جلوی چشمم بود، بالاخره نوبتش شد و شروع کردم به خوندن،
      و بیشتر از کتاب اول مارک منسون از خوندن این کتابش لذت بردم.
      به نظرم این کتاب نسبت به کتاب قبلی عمیق‌تر و علمی‌تر بود.
      تو هم شک نکن و زودتر برو سراغش.
      موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *