در ستایش چالش ها و مشکلات زندگی

امروز داشتم به این موضوع فکر می‌کردم که چالش ها و رنج هایی که به خاطر آنها متحمل می‌شویم شاید همیشه بد نباشند؛ گاهی مزایا و خوبی هایی هم با خود به همراه دارند که باعث می‌‎شوند ما هر چه بیشتر رشد کنیم و نسبت به دیگرانی که در چنین موقعیت‌هایی قرار نگرفته‌اند دستاوردهای ارزشمندی به دست بیاوریم و پیشرفت‌های معنوی و اخلاقی متعددی را تجربه کنیم.

اولین و شاید مهم‌ترین مزیت مواجهه با چالش های زندگی آشکار شدن توانایی‌های نهفته ما و تغییر کردن خودآگاهی‌مان به واسطه این توانایی‌های آشکارشده هست. واقعیت این است که ما به درستی نمی‌دانیم از پس چه کارها و مشکلاتی می‌توانیم بربیاییم و بر چه موانعی غلبه کنیم.

گاهی مشکلات و اتفاقات ناخوشایند با شوکی که به ما وارد می‌کنند، باعث می‌شوند خودآگاهی مان دگرگون شده و نگاهمان به خودمان و توانمندی‌هایمان متحول شود؛ و تازه بعد از آن اعتمادبه نفسمان روندی صعودی پیدا می‌کند و می‌توانیم موفقیت‌های بیشتری را رقم بزنیم.

از طرفی مصائب، مشکلات و چالش‌های زندگی در حکم فیلتری برای دوستان و آشنایان ما عمل می‌کنند و باعث می‌شوند تا بتوانیم دوستان واقعی را از دوستان غیرواقعی تمییز دهیم و تکلیفمان در روابطمان با دیگران روشن‌تر شود.

مزیت دیگری که چالش‌ها و اتفاقات ناخوشایند زندگی برایمان به همراه خواهند داشت، شوک حاصل از آنها و تغییر نوع نگاه ما به زندگی هست. هر کدام از ما افرادی را سراغ داریم که بعد از مواجهه با مرگ یا حادثه‌ای دشوار دچار دگرگونی در نگاه به زندگی و فلسفه زیستن در این دنیا شده‌اند و توانسته‌اند بعد از آن تجارب بهتری در دنیا برای خودشان بسازند.

از این رو می‌توان از هر چالش، حادثه و فاجعه‌ای به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات و تحولات خوب و مثبت در زندگی و نگاه به آن بهره برد و هر چه بیشتر به رشد و تعالی فردی دست یافت.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

بهترین راه مواجهه با ضعف های فردی

روش‌های مواجهه با تعارض و بهترین روش از میان آنها

موفقیت های ناخوشایند

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *