روش‌های مواجهه با تعارض و بهترین روش از میان آنها

آنچه مسلم است اینکه تعارض و تضاد بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شخصی و کاری ما انسان‌هاست و بسیاری از اوقات نحوه مواجهه ما با این تعارض ها کیفیت زندگی ما و همچنین شرایط آینده ما را تعیین می‌کنند. از این رو اگر روش‌های مختلف مواجهه با تعارض را بشناسیم و بر آنها تسلط پیدا کنیم، خواهیم توانست در موقعیت‌های مختلف انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشیم.

۱. عبور کردن

عبور کردن به معنای اجتناب از برخورد با فرد مقابل است. به این معنا که ما رضایت دهیم تا شرایط همچون قبل باقی بماند و هیچ کاری در جهت تغییر یا بهبود اوضاع انجام ندهیم. نتیجه این انتخاب در بهترین حالت باخت یک سمت تعارض و برد سمت دیگر خواهد بود.

۲. مبارزه

روش بعدی برخورد تهاجمی با طرف مقابل و درگیری و مبارزه هست. این انتخاب هم همچون قمار است و در نهایت علاوه بر هزینه‌های مختلف تحمیل شده به دو طرف باعث باخت یک سمت تعارض و برد سمت دیگر خواهد شد.

۳. تسلیم شدن

تسلیم شدن یعنی پذیرش و انتخاب باخت و کنار کشیدن از میدان تعارض و تضاد. در این صورت شاید آرامش حفظ شود اما به احتمال زیاد هزینه‌هایی به یک سمت تعارض تحمیل خواهد شد.

۴. عدم مسئولیت‌پذیری

نداشتن مسئولیت‌پذیری کافی در موقعیت به وجود آمده باعث می‌شود که فرد مسئولیت انتخاب و تصمیم‌گیری را بر عهده نگیرد و تلاش کند تا تمامی مسئولیت‌ها را به فرد دیگری که می‌تواند مقام بالاتر یا شخصی با موقعیت بالاتر در زندگی شخصی باشد، واگذار کند. معمولا افراد با این روش تلاش می‌کنند از زیر بار مشکلات شانه خالی کنند و چندان فشاری را تحمل نکنند. اما این روش الزاماً بهینه‌ترین روش و به نفع فرد تفویض‌کننده اختیار نخواهد بود و احتمال این هم وجود دارد که هر دو طرف تعارض بازنده بازی باشند.

۵. سازش کردن

سازش شاید بهترین روش نباشد اما به توجه به شرایط موجود و فشاری که بر روی هر کدام از طرفین وجود دارد، احتمالاً آنان را مجبور به این کار کند. احتمالاً این روش هم به قیمت باخت حداقل یکی از طرفین تمام خواهد شد.

۶. دستیابی به توافق

این روش بر اساس جست‌وجو و یافتن راه‌حلی جدید پیاده‌سازی می‌شود که در آن هر دو طرف مشارکت داشته‌اند و به احتمال زیاد برای هر دو طرف مزایا و امتیازاتی به همراه خواهد داشت. البته به شرطی که دو طرف آمادگی گفتگو بر مبنای منطق و عقلانیت را داشته و حاضر به رسیدن به توافق برد-برد باشند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

موفقیت های ناخوشایند

مناقشه نابرابر و تعادل کاذب

آنچه من می دانم همه آن چیزی است که وجود دارد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *