موفقیت های ناخوشایند

ما انسان‌ها تنها موجودات زنده‌ای هستیم که اینچنین توانایی بالایی در تفکر منطقی و ساختاریافته را دارا هستیم. این سطح از توانایی به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم به مرور مهارت‌های مختلفی را بیاموزیم و توانمندی‌های خودمان را در زمینه‌های مختلف بالا ببریم و در همین مدت کوتاهی که در این دنیا زندگی می‌کنیم، تحولات مثبت بسیاری را در خودمان به وجود آوریم. در حالی که جانوران دیگر برای ایجاد بهبود ناگزیر از این هستند که منتظر تغییر نسل‌ها و بهبود از طریق تکامل باشند.

ما انسان‌ها می‌توانیم یادگیری با اتکا به حافظه و ذهن توانمند خودمان داشته باشیم و خیلی سریع‌تر از دیگر موجودات چالش‌های موجود در زندگی‌مان را پشت سر بگذاریم  و زندگی نسل‌های بعدی خودمان را غنی‌تر و بهتر سازیم.

از طرفی ذات انسانی ما طوری هست که می‌توانیم از این یادگیری‌ها و بهبودها بیشترین لذت را نصیب خودمان کنیم. اما مشکل آنجاست که بسیاری از انسان‌ها فلسفه و هدف زندگی خود را بر مبنای تلاش در جهت استفاده از توانمندی‌های فردی خود برای دستیابی به خانه بزرگ‌تر، ثروت بیشتر، ماشین بهتر و … بنا می‌کنند. اهدافی که دستیابی به آنها لذت و حس رضایت کوتاه‌مدت را به ارمغان خواهد آورد.

ما وقتی به آنچه در تلاش برای رسیدن به آن هستیم، دست یابیم، حس رضایت را کسب می‌کنیم ولی بسیار به ندرت پیش می‌آید که این حس رضایت در ما ماندگار باشد و دوام چندانی بیاورد. به طوری که به نظر می‌رسد این اهداف تله‌ای بیش نبوده‌اند و دنبال کردن و رسیدن به آنها، جز لذتی کوتاه‌مدت برای ما به همراه نداشته است.

از این رو برای بسیاری از انسان‌ها موفقیت می‌تواند همان تلاش برای رسیدن به اهدافی باشد که در دل این تلاش، یادگیری، بهبود و تکامل فردی و جمعی هم وجود داشته باشد.

همانطور که فروید هم گفته:

عشق و کار سنگ بنای انسانیت ما هستند.

اما اینکه کار را چه چیزی تعریف کنیم اهمیت بسیار دارد. کار می‌تواند غلبه بر چالش‌هایی در زندگی باشد که با خود رشد و بهبود برای خود و اطرافیان به همراه داشته باشد و در کنار آن دستاوردهای مادی و مالی هم وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت موفقیت های ناخوشایند در انتظار ما خواهد بود؛ موفقیت هایی که هیچ حس رضایت و لذت دائمی با خود به همراه نخواهند داشت.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

شما چقدر اهل مقاومت کردن هستید؟

نقطه شروع برای تغییر و به وجود آوردن اشتیاق در زندگی

بهترین شغل برای شما یا همان نقطه شیرین زندگی از نگاه جیم کالینز

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *