بهترین راه مواجهه با ضعف های فردی

اگر صرفاً به این خاطر که نمی‌توانید همه کارهایی را که دوست دارید به بهترین شکل ممکن انجام دهید و به همین خاطر ناراحت و از خودتان ناامید هستید، به احتمال زیاد فردی بسیار ساده‌لوح و کم‌تجربه در زندگی باشید. چون اگر انیشتین را هم در میانه یک مسابقه فوتبال به عنوان بازیکن ذخیره به میانه میدان می‌فرستادید، حسابی ناامیدتان می‌کرد و البته اگر شما خود انیشتین بودید شاید سرخورده و ناراحت و از خودتان حسابی ناامید می‌شدید. پس بهترین راه مواجهه با ضعف های خودمان در زندگی چیست؟

به نظر می‌رسد، مشاهده خودمان و عملکردمان در زمینه‌های مختلف از جایگاهی بالاتر و ارزیابی این عملکردها، توانمندی مهمی باشد که اگر نداریم باید تلاش کنیم که آن را به دست آوریم. در این صورت به بهترین شکل ممکن خواهیم توانست ضعف‌ها و قوت‌های خودمان را شناسایی کرده و در موردشان تصمیم بگیریم.

اما در مواجهه با این ضعف ها ما چهار گزینه پیش روی خودمان داریم:

۱. انکار ضعف هایمان

کاری که بیشتر مردم انجام می‌دهند و بدترین گزینه ممکن در چنین موقعیت‌هایی است. به معنای نادیده گرفتن آن ضعف ها و مبارزه با خود برای حذف آنها از ذهن.

۲. پذیرش و کار کردن بر روی آنها

پذیرش ضعف ها و کار بر روی آنها به منظور تبدیل کردنشان به نقطه قوت گزینه دومی هست که در مقابل ما قرار دارد و اتفاقاً گزینه جذاب و مفیدی هم هست اما مطمئناً بسته به توانایی ما در تغییر، همیشه کارساز و نتیجه‌بخش نخواهد بود.

۳. پذیرش ضعف ها و تلاش برای دور زدن آنها

روشی که شاید آسان‌ترین و قابل اجراترین روش در بین این روش‌ها باشد. با این راهکار شما به نوعی نقطه ضعف خودتان را با روش‌هایی خاص دور می‌زنید تا از آن نقطه آسیب نبینید.

۴. تغییر آنچه به دنبال دستیابی به آن هستید

این روش هم روش خوبی هست اما نیاز به انعطاف‌پذیری بالایی در پیش‌فرض‌هایی که قبلاً داشته‌اید و اهدافی که برای خودتان انتخاب کرده‌اید، دارد. البته بعد از این کار باید بتوانید از هدف و مسیر جدیدی که برای خودتان انتخاب کرده‌اید لذت ببرید و به اندازه مسیر قبلی و یا حتی بیشتر از آن، از مسیر جدیدی که برای خودتان انتخاب کرده‌اید لذت ببرید.

انتخاب هر کدام از روش‌های بالا بستگی زیادی به مسیری که در زندگی انتخاب کرده‌اید، ویژگی‌های شخصیتی و توانمندی‌های فردی شما دارد اما باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که بدترین انتخاب ممکن گزینه اول است که شما را از حرکت بازخواهد داشت و روز به روز از کیفیت زندگی‌تان خواهد کاست.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

موفقیت های ناخوشایند

در جستجوی تحسین | مهارتی که بزرگان دارند و ما نادیده می‌گیریم

۴ اصل در مورد ساخت عادت های خوب و ترک عادت های بد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *