در جست‌وجوی اطلاعات دست اول

بی‌شک گرفتن مشورت و راهنمایی از افراد صاحب تجربه و متخصص، یکی از مهم‌ترین گام‌های ابتدایی در گرفتن یک تصمیم یا به سرانجام رساندن یک انتخاب است. حال این تصمیم یا انتخاب می‌تواند خرید یک گوشی تلفن همراه یا خرید خانه و یا مهاجرت به کشوری دیگر باشد. به لطف توسعه و فراگیری حضور در فضای دیجیتال به خصوص شبکه‌های اجتماعی در جوامع امروزی، برقراری ارتباط و مشورت گرفتن از دیگران بیش از پیش آسان شده؛ اما در این میان مشکل دیگری کار را برای گرفتن مشورت از دیگران دشوار ساخته است.

اگر قبلاً چند نفر جزو افراد صاحب‌نظر در خصوص یک موضوع بودند، می‌شد انتظار داشت که هرکدام از آنان با داشتن مجموعه‌ای از اطلاعات دست اول، حرفی متفاوت از دیگری و دیدگاهی متمایز از بقیه برای گفتن داشته باشد. این موضوع باعث می‌شد بتوان از زوایای مختلف به موضوع نگاه کرده و تصمیم بهتری گرفت.

اما اکنون به لطف به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجربیات در شبکه‌های اجتماعی و دسترسی همگان به شکلی یکسان از آن اطلاعات، نظرات و دیدگاه‌های افراد در خصوص موضوعات مختلف بیش از پیش مشابه یکدیگر شده که این اتفاق دسترسی به اطلاعات دست اول و داشتن نگاه همه جانبه به موضوعات و مسائل مختلف را دشوار ساخته.

در چنین دنیایی آنچه بیش از هر گونه دیتا و اطلاعاتی اهمیت و ارزش خواهد داشت، اطلاعاتی دست اول و بر مبنای تجربه شخصی و به دور از آلودگی به هر نوع سوگیری غالب موجود در فضای دیجیتال هست.

از این رو هر چه بیشتر بتوان تجارب، نظرات و دیدگاه‌های شخصی را با دیگران به اشتراک گذاشت و اطلاعات دست اول بیشتری برای دیگران عرضه کرد، ارزش‌آفرینی بیشتری هم صورت خواهد گرفت و افراد خواهند توانست تصمیمات بهتری بگیرند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

ترس از شفافیت

۴ توصیه در خصوص تصمیم گیری بهتر برای خرید

انبوه انتخاب‌های خوب و نارضایتی‌های پایان‌ناپذیر

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *