۴ توصیه در خصوص تصمیم گیری بهتر برای خرید

تصمیم گیری برای خرید، از جمله تصمیمات سخت و چالش‌برانگیزی هست که هر کدام از ما بارها تجربه‌اش کرده‌ایم. تصمیم برای خرید خانه، خودرو، لپ‌تاپ یا گوشی تلفن همراه از جمله این تصمیمات هستند که گاه ساعت‌ها وقت ما صرف گرفتن تصمیم می‌شود و بسیاری از اوقات رضایت کافی از تصمیم نصیبمان نمی‌شود. در ادامه قصد پرداختن به چهار نکته را دارم که در صورت رعایت کردنشان به احتمال زیاد تصمیمی که می‌گیرید تا حدی بهینه خواهد بود و به موقع گرفته خواهد شد.

۱. یک هدف تحقیق و پرس و جو برای خودتان تعیین کنید

متداول‌ترین مشکلی که بیشتر افراد در چنین مواقعی با آن مواجه می‌شوند، این هست که هر چقدر وقت بیشتری صرف جستجوی اطلاعات و پرس و جو از دیگران کنند، همانقدر وسواسشان بیشتر و رسیدن به نتیجه برایشان سخت‌تر خواهد شد.

در چنین شرایطی بهتر است همان ابتدای کار یک آستانه و حد مشخص برای خودتان تعیین کنید و تا جای ممکن به آن پایبند بمانید. برای مثال چهار ساعت جستجو در گوگل، دو ساعت گفتگو با دوستان و یک ساعت مشاوره گرفتن از متخصصان. با خودتان قرار بگذارید که بعد از رسیدن به این حد تعیین‌شده، تصمیم نهایی را بگیرید.

۲. واقع‌بینی و تعدیل انتظارات

هر کاری کنید، در نهایت باید از بعضی ایدئال‌های خودتان دل بکَنید. نه در خرید خانه، نه در خرید ماشین و نه در خرید لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه، هیچ گزینه‌ای با توجه به مبلغی که پرداخت می‌کنید، تمامی انتظارات ایدئال‌گرایانه شما را تامین نخواهد کرد. پس بهتر است چند معیار محدود را انتخاب کنید و در آنها هم به دنبال الزامات و نیازمندی‌های حیاتی و ضروری خودتان باشید.

۳. قانون ۱۰-۱۰-۱۰

همیشه به خاطر داشته باشید، تمامی عواملی که در هنگام تصمیم گیری برای شما اهمیت بالایی دارند، همیشه ماندگار نخواهند بود و اهمیت یکسانی برایتان نخواهند داشت.

دنیل گیلبرت، قانون ۱۰-۱۰-۱۰ را برای این مشکل پیشنهاد می‌کند. اینکه قبل از گرفتن تصمیم این سؤالات را از خودتان بپرسید که: پیامد تصمیمتان در ۱۰ روز آینده چه خواهد بود؟ پیامد تصمیمتان در ۱۰ ماه آینده چه خواهد بود؟ پیامد تصمیمتان در ۱۰ سال آینده چه خواهد بود؟

۴. زندگی با تصمیم

شاید بهترین گزینه این باشد که بعد از رسیدن به دو گزینه نهایی از دیگران بخواهید تصمیم اصلی را برایتان بگیرند. اما در صورت امکان‌پذیر نبودن این کار اگر به سراغ تصور زندگی با هر کدام از گزینه‌ها بروید، شاید گرفتن تصمیم برایتان آسان‌تر شود.

در این تکنیک وقتی به دو گزینه نهایی رسیدید، ابتدا ۳ روز را با این تصور زندگی کنید که گزینه اول را انتخاب کرده‌اید و بعد ۳ روز بعدی را با این تصور زندگی کنید که گزینه دوم را انتخاب کرده‌اید. بعد از گذراندن این ۶ روز، سعی کنید تصمیم نهایی را بگیرید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

آیا یادگیری از تجربیات همیشه می‌تواند مفید باشد؟

قاعده توقف در تصمیم گیری

تصمیم گرفتن یا تصمیم نگرفتن؟ کدام اولویت بالاتری دارد؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *