خوب و بدهایی که فقط برای من وجود دارند

وقتی که با دقت و از جایگاهی بالاتر در طبیعت و تکاملی که در آن در حال رخ دادن هست بنگریم، متوجه خواهیم شد که آن نوع نگاهی که ما صاحب آن هستیم، یکی از هزاران نگاهی است که می‌توان به دنیای اطراف داشت. نگاه از جایگاه درختی که در کنار خیابان قد برافراشته، نگاه از جایگاه گربه‌ای که آن حوالی پرسه می‌زند، نگاه از جایگاه ساختمانی که در کنار بزرگراه خودنمایی می‌کند، نگاه از جایگاه کوهی که آن بالا جا خوش کرده، نگاه از جایگاه ابری که از آسمان در حال گذر هست، نگاه از جایگاه زمینی که ما در روی آن در حال زیستن هستیم و هزاران نگاه دیگر.

چنین نگاه‌هایی از جایگاه‌های مختلف، حتی اگر هر از چندگاهی ذهن ما را به خود مشغول کنند، باعث خواهند شد که به شکل اثربخش‌تری بتوانیم با واقعیت‌ها کنار بیاییم و شاید انتخاب‌های سخت‌تر را با مقاومت و درد کمتری انجام دهیم.

وقتی ما شروع کنیم به نگاه به دنیای اطرافمان از این منظر که واقعیت چیست و دنیا چگونه در حال تکامل بخشیدن به خویش است، در این صورت خیلی کمتر به این سمت گرایش پیدا خواهیم کرد که دنیا چطور باید باشد و اتفاقات چگونه باید رخ دهند.

در واقع با نگاه از جایگاهی بالاتر متوجه خواهیم شد که یک روز بارانی پرترافیک، یک بیماری سخت و دردناک و حتی مرگ نه تنها بد یا خوب نیستند، بلکه بخشی از این دنیایی هستند که بدون توجه به خواسته و ترجیح ما در حال پیش رفتن و بهتر شدن هست. چنین دنیایی نه توجهی به ما می‌کند و نه وابستگی خاصی به ما دارد.

در چنین شرایطی هر چه بهتر درک خواهیم کرد که ما جزء کوچکی از این طبیعت هستیم و هر چه خوب و بد برای خودمان تعریف می‌کنیم، خوب و بدهایی هستند که فقط برای خودمان تعریف می‌شوند و صرفاً در ذهن ما هستند. پس از این تغییر نگاه، اگر آن خوب مورد انتظارمان تحقق پیدا نکرد و بد ذهنی ما رخ داد، شاید چندان دلخور و آشفته نشویم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

چه کتابهایی برای حل مشکلات ما مناسب تر هستند؟

توانایی تبدیل بدبختی به تجربه خوب

انتظارات برآورده نشده

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

  1. سلام آقای قربانی عزیز. اینکه با این اراده و نظم و همچنین کیفیت عالی می‌نویسید واقعا قابل تقدیر و تحسین هست. از طرف خودم بی‌نهایت از شما تشکر می‌کنم و بسیار استفاده میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *