خطای ناشی از باور یا اعتقادگرایی

اعتقادگرایی یا خطای ناشی از باور یکی از خطاهای شناختی متداول در میان ما انسان‌هاست. در واقع وقتی باور یا اعتقادی قوی در فرد به وجود می‌آید، کلیه پردازش‌های فکری و تصمیمات آینده او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس شخص تمایل دارد صرفاً نتایج و مباحثی را بپذیرد که با سیستم اعتقادی او انطباق داشته باشند.

این تمایل به پذیرش مواضع همسو با عقاید و باورها حتی در صورت وجود شواهد و اطلاعاتی مبنی بر نادرست بودن آن مواضع همچنان ادامه خواهد داشت و ذهن تمام تلاشش را به کار خواهد بست تا آن شواهد و علل نقض‌کننده باورها و عقاید را طوری معنا و تفسیر کند که عدم سازگاری با آن‌ها قابل پذیرش نباشد.

چنین تلاش‌هایی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که عملاً اعتبار و ارزش دیدگاه مخالف و متناقض از نگاه فرد کاملاً از بین رفته و ناچیز شود درحالی‌که برخلاف دیدگاه‌های مخالف، مباحث تأیید و تقویت‌کننده باورها و عقاید با کمترین نقد و کنجکاوی مورد پذیرش و تأیید قرار می‌گیرند.

این عدم توازن در بررسی و نقد دیدگاه‌های گوناگون، اطمینان فرد به یک عقیده و یا باور خاص و همچنین سوگیری ذهنی او نسبت به آن دیدگاه را روزبه‌روز قوی‌تر و شدیدتر می‌کند به‌طوری‌که اگر آن عقیده یا باور، نادرست باشد، فرد هر روز بیشتر از قبل در باتلاق تعصبات و خطاهای ذهنی خویش فرو خواهد رفت و برگشت از آن مسیرِ رو به تباهی با گذشت زمان دشوارتر خواهد شد.

 منبع تصویر این پست

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

۴ نقص از نقص‌های مغز آدمی

خطای بنیادی اسناد و سوگیری تأیید خود

هزینه‌های غیرقابل بازگشت | زمانی برای رها کردن تعهدات شخصی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *