حکایتی از عشق، صبوری و سادگی یک بانوی ایرانی

از دیروز که فیلم حکایت داستان زندگی نرگس توسط دکتر رنانی، در صفحه اینستاگرام نرگس کلباسی منتشر شد، تا الان که در حال نوشتن این پست هستم، چهار بار آن فیلم را دیده‌ام. باورم نمی‌شود این حد از انسانیت و عشق و محبت بتواند در یکجا جمع شود. باورم نمی‌شود چنین انسانی در این دنیا وجود داشته باشد. بانویی که فرزند همین سرزمین است. از جنس خود ماست.

نرگس کلباسی را از مدت‌ها قبل می‌شناختم. از زمانی که خبر زندانی شدنش در هند در خبرگزاری‌ها و سایت‌های مختلف اعلام شد. از زمانی که دکتر رنانی ازجمله افرادی بود که پیگیر آزادی او از زندان بود.

 

پست مرتبط: تنها دارایی‌های ما در این دنیا + سخنرانی تد درمورد واقعیت‌های زندگی

 

نرگس کلباسی متولد اول فروردین سال ۱۳۶۷ در اصفهان است. تا چهارسالگی در ایران بوده و بعدازآن به دلیل ادامه تحصیل پدرش به همراه خانواده عازم انگلیس می‌شوند.

در یازده‌سالگی مادرش را و در شانزده‌سالگی پدرش را از دست می‌دهد و بعدازآن تا بیست‌ویک‌سالگی در کانادا پیش عمه‌اش زندگی می‌کرده.

در بیست‌ویک‌سالگی تصمیم می‌گیرد در امور خیریه مخصوصا کمک به کودکان یتیم فعالیت کند، به همین دلیل یک بنیاد خیریه تأسیس می‌کند.

سپس برای پیشبرد اهداف خودش عازم هند می‌شود و در یکی از مناطق محروم آنجا شروع به نگهداری و رسیدگی به کودکان بی‌سرپرست و ناتوان می‌کند.

در طی مدتی که در آنجا مشغول به کار بوده، طی سانحه‌ای یک کودک کشته می‌شود و این موضوع باعث زندانی شدن نرگس به جرم قتل غیرعمد می‌شود و بعد از مدتی با حکم دادگاه محلی به اعدام محکوم می‌شود.

با پیگیری‌های صورت گرفته توسط افراد و نهادهای مستقل و همچنین دولت ایران، بالاخره در سال ۲۰۱۷ نرگس تبرئه شده و به ایران بازمی‌گردد.

برخلاف توصیه و اصرار دکتر رنانی و دیگران مبنی بر ترک ایران، نرگس تصمیم می‌گیرد که در ایران بماند و کارهای خیریه‌اش را در کشور خودش ادامه دهد.

ابتدا برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌دهد تا شهری به نام «چشم خدا» برای کودکان طراحی کرده و بسازد ولی در میانه انجام کارهای مربوط به طراحی، زلزله کرمانشاه اتفاق می‌افتد.

بعد از زلزله کرمانشاه، پروژه قبلی را نیمه‌کاره رها کرده و به‌منظور کمک به مردم زلزله‌زده عازم منطقه شده و ساکن آنجا می‌شود. سپس با پولی که از طریق کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌کرده، مشغول ساخت خانه برای زلزله‌زدگان می‌شود که هنوز هم این کار ادامه دارد.

 

پست مرتبط: بهانه‌ای برای مهربانی‌های کوچک

 

دکتر رنانی که بنا به گفته خودش برای دیدن نرگس به منطقه رفته بوده، در میان مردم محلی یکی از روستاها، داستان زندگی نرگس را نقل می‌کند که بسیار تأثیرگذار، قابل تامل و آموزنده است.

ازجمله مواردی که دکتر رنانی در سخنانش به آن اشاره می‌کند را در ادامه برایتان نقل می‌کنم.

  • نرگس باوجود تمام اصرارها و توصیه‌های دوستان و آشنایان مبنی بر نماندن در ایران به دلیل شرایط دشوار مملکت و همچنین فرصت‌هایی که در خارج از کشور برایش مهیا بوده، تصمیم می‌گیرد در ایران بماند.
  • نرگس کلباسی بعد از ۱۲ سال زندگی در انگلیس و ۱۶ سال زندگی در هند وقتی‌که از هند به ایران بازگشته، تمام دارایی‌اش در یک کوله‌پشتی بوده است.
  • بعد از زلزله کرمانشاه نرگس تصمیم می‌گیرد به‌تنهایی برای کمک به مردم زلزله‌زده به کرمانشاه برود و بازهم باوجود ممانعت آشنایان، او تصمیم خود را می‌گیرد و آن را عملی می‌کند.
  • بعد از ساکن شدن در مناطق زلزله‌زده باوجود تحریک مردم توسط برخی افراد علیه او با انگیزه‌های مختلف و آزار و اذیت‌هایی که دیده همچنان به اهدافش پایبند مانده و به مسیرش ادامه داده است.
  • بااینکه زمینه بسیار خوبی برای کسب شهرت و منافع سیاسی و اقتصادی برایش مهیا بوده، هرگز درگیر بازی‌های سیاسی و جناحی نشده است.

بعد از شنیدن سخنان دکتر رنانی مدام از خودم می‌پرسم مگر می‌شود یک انسان این‌قدر فداکار، مقاوم، پرتلاش و باپشتکار باشد. همواره به بزرگواری، سخاوت و اراده نرگس غبطه می‌خورم.

اینکه خانه به ارث رسیده از پدرت را به دیگران ببخشی و سکه‌هایی را که هدیه گرفته‌ای به دیگران هدیه کنی تا هیچ وابستگی‌ای در این دنیا نداشته باشی و راحت‌تر بتوانی راهی مناطق محروم برای کمک به همنوعانت شوی.

اینکه باوجود انواع و اقسام آزارها و اذیت‌هایی که از دیگران می‌بینی، ناامید نشوی و همچنان به آرمان‌ها، اهداف و اصول خود پایبند بمانی. همه این‌ها برای من درس زندگی و انسانیت هستند.

 

پست مرتبط:  کمک به وطن

 

نرگس کلباسی نمونه موفق یک بانوی ایرانی است. بانویی که ثابت کرد حتی با شرایط دشوار این مملکت، می‌توان کارهای بزرگ و ماندگار انجام داد.

در میان همه این اتفاقات بد و ناامیدکننده این روزها، می‌توان امیدوار بود و رسم انسانیت را به کامل‌ترین شکل آن به‌جا آورد.

درس‌های بسیاری از زندگی نرگس کلباسی می‌توان آموخت. ای‌کاش آن‌قدر که پیگیر اخبار و شایعات رنگارنگ و ناامیدکننده هستیم، حواسمان به اتفاقات و انسان‌های خوب دوروبرمان هم باشد و انسان‌های بزرگی چون نرگس را ببینیم و از آن‌ها رسم زندگی بیاموزیم.

وسیع باش و تنها و سربه‌زیر و سخت.

سهراب سپهری

در ادامه می‌توانید فیلم مربوط به سخنان دکتر رنانی خطاب به اهالی روستایی که نرگس کلباسی در آنجا فعالیت می‌کند، ببینید.

لینک صفحه اینستاگرام نرگس کلباسی

لینک کانال تلگرامی نرگس کلباسی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *