آنچه برای حفظ تداوم در مسیر یادگیری به آن نیاز داریم

زندگی خیلی گسترده‌تر و باعظمت‌تر از آن است که قابل تصور باشد و این عظمت و گستردگی جنبه‌های مختلفی دارد که شناخت و تسلط بر هر کدام از این جنبه‌ها مطالعه، تلاش، جستجو و کنکاشی بسیار می‌طلبد.

گاهی حرص و طمع تسلط به تمامی این جوانب و جنبه‌ها به سراغ ما می‌آید. اینکه بخواهیم در هر زمینه‌ای متخصص و صاحب‌نظر شویم. البته این مسئله جذاب و وسوسه‌برانگیز است؛ اما آنچه در این میان شاید برای ما محدودیت‌زا باشد، منابع ما همچون زمان و حوصله و توانایی‌ها و ظرفیت‌های فکری و ذهنی‌مان است.

وسوسه تسلط بر مهارت‌ها و توانمندی‌ها از یک سو و محدودیت حاکم بر منابع آدمی از سویی دیگر، او را به سمت سطحی‌نگری می‌کشاند.

منی که دوست دارم در زمینه استراتژی محتوا فردی صاحب‌نظر شوم، کتابی می‌خوانم و در کلاسی شرکت می‌کنم و بعد از آن احساس می‌کنم که تسلط و تخصص کافی در این زمینه کسب کرده‌ام و هر چه فکر می‌کنم، مبحثی در این موضوع به ذهنم نمی‌رسد که در حیطه تخصصی من نباشد.

فردی که دوست دارد در زمینه بازاریابی به مهارت، توانمندی و دانش بالایی دست یابد، چند کتاب می‌خواند و در چند گردهمایی یا دورهمی هم شرکت می‌کند و بعد از آن از نظر خودش به فردی متخصص و صاحب‌نظر در این حوزه تبدیل می‌شود.

البته که این مسئله در مورد تمامی زمینه‌ها و تخصص‌ها وجود دارد. از نویسندگی گرفته تا فروشندگی و مدیریت و … .

این افکار و ذهنیات باعث می‌شوند که ما روند مطالعه و یادگیری خود را متوقف کنیم و در نتیجه رشد و ترقی‌مان همچون شروع مسیر نباشد.

به نظرم برای مقابله با این افکار و توهمات باید با بزرگان و صاحب‌نظران حوزه موردعلاقه و موردنظر خودمان همواره در ارتباط باشیم و پیگیر کارها و آثار جدید آنها باشیم.

البته که ارتباط با بزرگان برای همه افراد میسر نیست، مگر اینکه این ارتباطات یک‌طرفه باشند و ما صرفاً پیگیر آثار، سخنان، مصاحبه‌ها و فعالیت‌های تخصصی آنان باشیم.

این پیگیری‌ها و ارتباطات باعث خواهد شد که ما در هر لحظه متوجه این موضوع باشیم که تا چه حد از تخصص و اشراف کامل به موضوع به دور هستیم و چقدر باید کار و تلاش کنیم تا به نقطه اوج و هدف اصلی خودمان دست یابیم.

وقتی که این ارتباط به صورتی مستمر و مداوم حفظ شود ما هرگز دچار اشتباه و خطا در تخمین جایگاه واقعی خودمان در قلمرو آن تخصص نخواهیم شد و به صورتی واقع‌بینانه و مسلط برای دستیابی به اهدافمان تلاش خواهیم کرد و مسیر را با جدیت و اثربخشی بیشتری خواهیم پیمود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را هم مطالعه کنید:

بزرگترین عیب یادگیری

کابوس توقف در زمان

۸ مزیت یادگیری تفکر خلاقانه و تقویت آن در زندگی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *