حضور در لحظه + سخنرانی تد در مورد عوامل اصلی مؤثر بر شادی افراد

هفته پیش برای چندمین بار در ماه‌های گذشته این جمله را در جایی خواندم که «هرجایی هستید همان‌جا حضور داشته باشید». از هفته پیش ذهنم با این جمله درگیر است و به خودم، به کارهای روزمره‌ام و به افکارم می‌اندیشم. به دنبال مصداق‌های این توصیه هستم. در این مدت متوجه شدم چقدر نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده‌ام.

تقریباً کم اتفاق می‌افتد که من در ساعاتی که بیدار هستم و در حال فعالیت، این توصیه را رعایت کنم. صبح که در حال خوردن صبحانه هستم به وبلاگ و مطالبی که قرار است در آن بنویسم فکر می‌کنم، در جلسه کاری به قراری که با یکی از دوستانم دارم فکر می‌کنم، بعدازظهر که در خانه هستم به کاری که باید فردا انجام دهم فکر می‌کنم. خلاصه اینکه همیشه در حال فکر کردن به موضوعی غیر از فعالیت آن لحظه‌ام هستم.

 

پست مرتبط: ۴ مهارت ساده برای موفقیت در ارتباطات اجتماعی

 

به نظرم شما هم کم‌وبیش با این مشکل مواجه هستید. این کار باعث می‌شود که ما از لحظات و دقایق عمرمان آن‌طور که باید و دوست داریم، استفاده نکنیم و بیشترین لذت را از لحظاتمان نبریم. انگار همیشه روح و جسممان در فضاهایی متفاوت از هم حضور دارند و این فاصله در گذر زمان موجب خستگی و آزردگی روحی و روانی می‌شود.

این وضعیت تأثیرات منفی زیادی می‌تواند در زندگی‌مان داشته باشد که شاید بسیاری از ما متوجه آن نیستیم.

یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که همیشه با کمبود وقت مواجهیم، انگار ۲۴ ساعت شبانه‌روز برای ما ۲۴ ساعت نیست. همیشه در حال دوندگی و زحمت کشیدن هستیم ولی هیچ لذتی از زندگی نمی‌بریم. همواره درگیری ذهنی داریم. هیچ‌وقت از ته دل نمی‌خندیم. هیچ‌وقت خوشحالی و لذت عمیق را تجربه نمی‌کنیم. همه این اتفاقات و روندها باعث می‌شوند که از زندگی بهره کافی و کامل را نبریم و نتیجه آن چیزی نیست جز خستگی و فرسودگی جسمی، روحی و روانی.

 

پست مرتبط: بایدهایی که باعث شکست ما خواهند شد + سخنرانی آلن دوباتن ( فلسفه موفقیت )

 

به نظرم در نگاه کلان‌تر این مشکل می‌تواند منشأ بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما باشد. برای مثال وقتی مدت‌زمان ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر در طول شبانه‌روز تنها ۱۵ دقیقه هست، وقتی خاطرات و تصاویر خیلی کم‌رنگ و کوتاهی از لحظات خوب زندگی در خاطرمان می‌ماند، وقتی سختی‌های زندگی در ذهن ما بسیار بزرگ‌تر و تأثیرگذارتر از لذایذ و زیبایی‌هایش هستند، همگی می‌توانند به این دلیل باشند که ما در لحظه زندگی نمی‌کنیم و در جایی که جسممان حضور دارد، روحمان غایب است.

در این میان مشکل ما کمبود زمان نیست بلکه مشکل اصلی، عدم استفاده صحیح از زمانمان است و این نوع زندگی به‌نوعی باعث به هدر رفتن زمانمان می‌شود.

ترک این عادت در کوتاه‌مدت سخت است ولی من تصمیم گرفته‌ام از این به بعد تمرین کنم و حواسم باشد که در زمان حال حضور داشته باشم و تا جایی که امکان دارد اجازه ندهم که ذهن و فکرم مشغول موضوعاتی شود که شاید در جایی دیگر و در زمانی دیگر رخ دهند و ربطی به اکنون ندارند.

البته واضح است که فکر نکردن به گذشته و آینده عملاً کاری نشدنی و غیرمنطقی است ولی بایستی تمرین کنیم که این را کار کنترل‌شده انجام دهیم، نه این‌که کل لحظات زندگی‌مان را در حال تفکر به امور آینده و گذشته سپری کنیم و بهره کافی را از لحظات زندگی‌مان نبریم.

 

پست مرتبط: ۸ دلیل برای مطالعه + سخنرانی تد درمورد تأثیر مطالعه بر آگاهی و زندگی ما

 

عوامل اصلی مؤثر بر شادی افراد

در ادامه این پست می‌توانید ویدئوی یک سخنرانی تد را ببینید که در آن یک دانشمند از نتایج تحقیقاتش بر عوامل مؤثر بر میزان خوشحالی و شادی افراد می‌گوید.

بر اساس این سخنرانی، پژوهشی بر روی ۱۵۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور جهان و با بازه سنی از ۱۸ تا ۸۰ سال از جنسیت‌ها، طبقات و مشاغل گوناگون انجام شده است که حاصل آن بیش از ۶۵۰۰۰۰ گزارش بوده است. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بر روی این گزارشات، ۴۷ درصد زمان مردم صرف فکر کردن به موضوعی غیر از امور جاری می‌شود و همین خیال‌پردازی‌ها فارغ از موقعیتی که در آن قرار داشته‌اند باعث کاهش خوشحالی و افزایش ناراحتی‌شان شده است.

نتایج بیشتری از این تحقیق و پژوهش را می‌توانید در ویدئوی پایین ببینید.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *